به نقل از سایت اخبار رسانه : به گزارش خبرنگار مهر، سید عباس صالحی ظهر پنجشنبه در اجلاسیه خانه های مطبوعات کشور در ساری با بیان اینکه در باید در فضای رسانه ای کشور دارای چشم انداز باشیم گفت: باید رویکردهای رسانه ای را ترسیم و اهداف و چشم اندازها را مشخص کنیم.
وی با بیان اینکه میانگین مصرف رسانه ای در کشور ۱۹۴ دقیقه است گفت: بالاترین میزان مصرف متعلق به استان های کرمان و آذربایجان با ۱۵۶ و ۱۵۲ دقیقه است و میانگین استفاده از شبکه های ماهواره ای در کشور ۴۸ دقیقه که بالاترین میزان با ۱۱۶ دقیقه مربوط به کردستان و کمترین میزان مربوط به خراسان جنوبی هشت دقیقه است.
وی سرانه مصرف اینترت در کشور را ۱۶۹ دقیقه برشمرد و گفت: بالاترین میزان با ۲۱۶ دقیقه مربوط به هرمزگان است و میانگین سرانه روزنامه های و مجلات کاغذی و اینترنتی در کشور ۲۷.۸ دقیقه در روز است و تهران و البرز با ۴۴ و ۴۳ دقیقه بالاترین میزان را دارا هستند.
صالحی یادآور شد: طبق مسیر شبکه های مجازی و اینترنت در پرکردن اوقات فراغت، فضای مصرف رسانه ای در تهران نشان می دهد که بیش از ۵۸ درصد عنوان کرده اند روزنامه و مجله نمی خوانند و ۳۱ درصد مجله و روزنامه مطالعه می کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ۴۲.۶ درصد مردان تهران به مطالعه روزنامه و مجلات می پردازند گفت: ۷۰ درصد مخاطب ۱۸ تا ۲۲ درصد روزنامه و مجلات نمی خوانند و ۴۶ درصد افرادی که روزنامه مطالعه می کنند بیش از ۴۵ سال سن دارند.
وی با اظهار اینکه گسست نسلی روزنامه خوانی در کشور در حال ایجاد شدن است گفت: بررسی ها سال جاری نشان می دهد که ۷۰ درصد جمعیت زیر ۲۹ سال در تهران روزنامه و مجله نمی خوانند.
صالحی یادآور شد: هنوز درصد کسانی که روزنامه چاپی را خریداری می کنند بالاست و ۷۲ درصد عنوان کرده اند که نسخه های چاپی را خریداری می کنند و نقش سن و تحصیلات در آن نقش مهمی داشته است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ۳۲ درصد از جامعه آماری به سئوال توقف چاپ روزنامه ها و مجلات پاسخ مثبت داده اند و معتقدند عمر روزنامه های چاپی به پایان رسیده است گفت: ۵۵ درصد درصد مخالفت کرده اند و ۱۱ درصد نیز عنوان کرده اند که نمی دانم.
وی افزود: روند مطبوعات را باید در جامعه اسلامی با روند واقعه گرایانه ببینیم و نباید از فضای اطلاع رسانی رسانه ها غافل شویم.
صالحی به پنج عنصر اصلی اطلاعات، خبر، پرکردن اوقات فراغت، آگهی ها و اشاره کرد و درباره مزیت های رسانه های کلاسیک گفت: رسانه های مجازی به دلیل انبوه اطلاعات در معرض فروپاشی هستند و مزیت رسانه های کلاسیک، اعتمادسازی است.
وی تحلیل را عامل متمایز بودن رسانه های کلاسیک از رسانه های مجازی دانست و گفت: رسانه های کلاسیک با تحلیل های برتر توانایی های خود را اثبات می کنند و قدرت آن را دارند که به سوژه های پایدار فکر کنند.