رسانه های غربی تا پیش از پیروزی انقلاب با انقلابیون همراه بودند

به نقل از سایت اخبار رسانه :   

به گزارش خبرنگار مهر، نشست تخصصی فرهنگ و انقلاب اسلامی، رویش ها و دستاوردها به مناسبت ۴۰ سالگی انقلاب هم اکنون در موسسه پژوهشی – فرهنگی انقلاب اسلامی در حال برگزاری است. دکتر نادر طالب زاده در این نشست در موضوع تحولات رسانه های جهانی در موضوع انقلاب سخنرانی کرد.

وی در این نشست عنوان کرد: من از چند ماه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با خبرنگاران رسانه های غربی همراه بودم و بسیاری از مسائل آنان را از نزدیک مشاهده کردم و شاهد هم نیاز به سند ندارد. یکی از تحولات آنها در اولین مصاحبه مطبوعاتی امام رخ داد. امام خمینی در ۱۳ بهمن در مدرسه علوی، نخستین مصاحبه مطبوعاتی اش را انجام داد و من در این مسابقه مأمور بودم تا کارت خبرنگاران را چک کنم.

وی افزود: به خاطر دارم که همه خبرنگاران از امام و چیستی جمهوری اسلامی سوال می کردند. من در آن زمان به ذهنم رسید که چرا خبرنگاری از امام درباره احتمال کودتا در جمهوری اسلامی نمی پرسد. البته دلیلش هم آن بود که همه خبرنگاران خارجی بودند و پیش زمینه ذهنی راجع به انقلاب نداشتند. این در صورتی است که احتمال کودتا، موضوع تهدیدآمیز مهمی بود. تا پیش از پیروزی انقلاب، خبرنگاران غربی با انقلابیون همسو بودند اما بعد از پیروزی انقلاب خیر. در آن نشست خبرنگار سی بی اس امریکا به من گفت که سوالی به ذهنت نمی رسد که من از امام خمینی بپرسم و من این سوال را به او گفتم که آیا اگر لازم باشد شما حکم جهاد می دهید یا خیر. خبرنگار سوال کرد و امام پاسخ داد بله و اکثر روزنامه های غرب روز بعد این پاسخ امام را تیتر کردند. امام تهدید به جهاد کرد و این درس بزرگی بود و نخستین بار بود که حرف جهاد به میان می آمد.

طالب‌زاده ادامه داد: انقلاب اسلامی در دل بسیاری تحول ایجاد کرد و برای من هم این تحول رخ داد و این تجربه را کسب کردم که انقلاب وحیانی است و در دست بشر نیست. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اولین اتفاق، دشمنی واضح رسانه ها با انقلاب مردم بود. دستور از نیویورک می آمد که ایران را خشن و بی حساب و کتاب نشان دهند. دو ماه پس از پیروزی انقلاب، خبرنگار شبکه تلویزیونی سی بی اس مأمور می شود گزارشی از یهودیان ایران تهیه کند. او با چند تاجر یهودی مصاحبه کرده و از آنها می پرسد که چرا به امریکا یا اسرائیل مهاجرت نکردید و همه در جواب گفتند کسی ما را تا به حال تهدید نکرده تا از ایران برویم. عجیب آنکه همه گزارش ها از ایران مثبت بود اما خبرنگار سی بی اس به من گفت که این گزارش را پخش نکردند و ادامه داد قصه یهودی ها همین است و وقتی ما گزارش مثبتی از آنها کار کنیم که خلاف نظر نیویورک باشد، هیچ گاه به مرحله پخش نمی‌رسد.

این سینماگر ادامه داد: از آنجا فهمیدم که برنامه ها برای خشن نشان دادن ایران آغاز شده و این راهی بود که به محور شرارت نامیدن ایران ختم شد. نشان دادن چهره منفی از ایران توسط رسانه های غربی تا به امروز ادامه داشته و این یک رویکرد مهم آنهاست و همین رویکرد هم باعث شد که مراکز فکری رسانه های در امریکا شکل بگیرد.

وی افزود: پس از این جریانات، چند تحول مهم رخ داد. اعلام روز قدس باعث شد تا همه آن مراکز فکری بگویند که هدف انقلابیون ایران، فتح اسرائیل است. تحول دیگر بازپس گیری خرمشهر بود که غربی ها فهمیدند ایرانی ها با دست خالی هم می توانند بجنگند و در نهایت تحول سوم با فتح لانه جاسوسی رخ داد که باعث شد انقلاب به پختگی برسد. آقای فرانسیس بوی،   استاد دانشگاه ایلینوی در آن دوران نوشت که ایران حق داشت سفارت آمریکا را فتح کند چون امریکا پیشتر کودتایی را علیه ایران تهیه کرده بود و انقلابیون ایران می توانستند براساس قوانین بین المللی سفارت را بسته و آمریکا را به دادگاه لاهه بکشانند. او بعدها هم نوشت تحریم های هسته ای غیر قانونی است و دیپلمات های ایرانی می توانند به خاطر این تحریم ها از آمریکا شکایت کنند.

طالب‌زاده افزود: حق مسلم ما بود که سفارت آمریکا گرفته شود و این ایستادگی، امریکا را هشیارتر کرد. دهه ۹۰ در امریکا دهه مقدمات تحلیلی نقشه های جدید علیه ایران بود. طراحی رویداد ۱۱ سپتامبر نیز در همین دوران شکل گرفت. ما باید به جایی برسیم که بتوانیم با قدرت امریکا را به عقب نشینی وادار کنیم. بسیاری از ما هنوز به این باور انقلابی نرسیده ایم و به لحاظ عرفانی نیز کشش نداریم. مسئله FATF هم طراحی آمریکایی هاست تا ثابت کنند، سپاه تروریست ایست و با قانون توانستند FATF را در دولت فعلی تا پای امضاء بکشانند. امریکا به خاطر مقابله با انقلاب امروز شخصیتی چون ترامپ را دارد. آخرین رئیس جمهور کنترل شده آمریکا، اوباما بود اما ترامپ بدون کنترل به صحنه آمده و به خاطر کارهایش نمی شود آینده را چندان پیش بینی کرد. مایکل مور می گوید ترامپ احتمالاً آخرین رئیس جمهور آمریکاست چون ممکن است کارهای او امریکا را به جنگ های داخلی بکشاند.

برچسب ها:

اخبار رسانه

146
0 0