علاقه مردم روسیه به مطالعه مطالب خبری است نه منابع ادبی

به نقل از سایت اخبار رسانه :   

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس تحقیقات انجام شده، روس‌ها به پیگیری اخبار و خواندن مطالب خبری بیش از گذشته علاقه نشان می‌دهند و این موضوع بیشتر قشر تحصیل کرده جامعه را در بر می‌گیرد.  

نتایج تحقیقات انجام شده توسط مرکز مطالعات افکارسنجی عمومی روسیه نشان می‌دهد، مردم روسیه به اخبار و اطلاعات خبری در شبکه‌های اجتماعی بیشتر از خواندن متون ادبی علاقه‌مند هستند.

بر اساس این نظرسنجی، مردم روسیه اغلب اخبار را در شبکه‌های اجتماعی (%۳۹) و همچنین از طریق رسانه‌های گروهی (%۳۸) مطالعه می‌کنند.

بر اساس گزارش مرکز مطالعات افکار سنجی عمومی روسیه، اغلب جوانان ترجیح می‌دهند منابع کسب اطلاعات خود را از شبکه‌های اجتماعی انتخاب کنند: %۵۶ پرسش شوندگان در گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال و %۲۷ در گروه سنی بالاتر از ۶۰ سال بودند.

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که افراد مسن و گروه سنی از ۶۰ به بالا (%۴۳ پرسش شوندگان) بیشتر اخبار و مقالات خبری خود را از مطالب خبری منتشر شده در رسانه‌های گروهی دریافت می‌کنند.

با این وجود، مردم روسیه دارای تحصیلات عالی، بیشتر به اخبار و مطالب خبری علاقه‌مند هستند و افراد با سطح تحصیلات پائین‌تر و غیر آکادمیک چندان به خواندن این نوع مطالب چه از طریق شبکه‌های اجتماعی (%۱۷) و چه از طریق رسانه‌های گروهی (%۲۴)علاقه‌ای نشان نمی‌دهند.

حدود یک دوم ساکنین شهرهای سن پطرزبورگ و مسکو (%۴۹) در هفته اخیر اخبار و مطالب خبری را در رسانه‌های گروهی خوانده‌اند و در شهرهای کوچک و روستاها این رقم معادل یک سوم است(%۳۵).

در رابطه با مطالعه متون ادبی و غیر خبری وضعیت بدین گونه است که به عنوان مثال، در هفته اخیر حدود یک سوم پرسش شوندگان (%۳۴) به خواندن این نوع متون پرداخته‌اند و بیشتر این افراد نیز از شهروندان شهرهای سن پطرزبورگ و مسکو بوده‌اند (%۴۹).

بر اساس نظرسنجی انجام شده، زنان (%۳۸ پرسش شوندگان) بیشتر از مردان (%۲۸ جامعه  آماری) به خواندن شعر و نثر ادبی علاقه‌مند هستند.

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که افراد دارای تحصیلات عالی نیز به شعر و نثر ادبی علاقه‌مند هستند (%۴۴)، در حالیکه افراد با سطح تحصیلات پائین چندان به خواندن این گونه متون علاقه نشان نمی‌دهند و تنها %۱۳ این جامعه کردند که کتب ادبی را مطالعه می‌کنند.

لازم به ذکر است که این نظرسنجی در تاریخ ۸ ماه سپتامبر سال جاری توسط مرکز مطالعات افکارسنجی عمومی روسیه انجام گرفت و در این نظرسنجی شهروندان روسی از گروه سنی ۱۸ به بالا شرکت داده شده‌اند. این تحقیق از طریق تماس تلفنی با ۱.۶ هزار شهروند روس صورت گرفته است.

برچسب ها:

اخبار رسانه

134
0 0