«تشکیل سازمان صنایع خلاق» ایده‌ای برای رونق کسب‌وکارهای فرهنگی

به نقل از سایت اخبار رسانه :   

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا بهمنی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در همایش فرصت‌های تولید محتوا و کسب وکارهای دیجیتال با بیان اینکه وضعیت کسب وکارهای فرهنگی در فضای مجازی، برآیند رفتار چهار عامل کلیدی، شامل دستگاه‌های حاکمیتی، تولیدکنندگان و توسعه‌دهندگان محتوا، اپراتورها و پلتفرم‌ها و صاحبان سرمایه است، گفت: برای رونق تولید در این عرصه، هر یک از این بازیگران، می‌توانند نقش پیش‌برنده داشته باشند.

بهمنی با تحلیل رفتار دستگاه‌های حاکمیتی در توسعه کسب‌وکارهای فرهنگی در فضای مجازی به سه ضرورت کلیدی در بهبود رفتار بخش حاکمیت در این زمینه اشاره کرد و خاطر نشان کرد: پذیرش ادبیات کسب‌وکارهای نوپا و خلاق، هم‌افزایی و هماهنگی بین دستگاهی و باورمندی به ظرفیت بخش خصوصی، از الزامات اصلاح و بهسازی رفتار دستگاه‌های حاکمیتی است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: به نظرم اکنون وقت آن رسیده است که با همکاری مجلس و دولت، «تشکیل سازمان صنایع خلاق» به صورت ویژه در دستورکار قرار گرفته و در سال رونق تولید عملیاتی شود.

او در تبیین این پیشنهاد افزود: متأسفانه ناهماهنگی دستگاه‌های حاکمیتی از یک سو و ضعف دانش و ادبیات ناظر به صنایع خلاق و نرم در این دستگاه از سوی دیگر، فرصت کسب‌وکار پر رونق در حوزه فرهنگ و هنر و عرصه دیجیتال را از فعالان و توسعه‌دهندگان با انگیزه و جوان این عرصه سلب کرده است. این در حالی است که عقبه افتخار آمیز فرهنگ و هنر کشور و فرصت تحولات فضای مجازی، زمینه بسیار ارزشمندی برای توسعه کسب‌وکارهای فرهنگی و نرم در عرصه فضای مجازی است. لذا محوریت‌بخشی و اختیاردهی به یک دستگاه جدید که هم ادبیات این بحث را درک و نهادینه کند و هم به ناهماهنگی‌های پایان دهد، به مثابه یک تدبیر حیات بخش برای رونق کسب‌وکارهای فرهنگی و نرم می‌تواند عمل کند.

رئیس مرکز رسانه دیجیتال تصریح کرد: فضای کسب‌وکارهای نوپا در اقتصاد بسیار مهم است اما نیاز نیست که دوگانه ایدئولوژی – اقتصاد مطرح شود و به تبع آن رشد اقتصاد صنابع نرم و خلاق در مقابل مباحث ارزشی قرار داده شود. چراکه مبحث تولید ارزش در حوزه اقتصاد، مطلب روشن و پذیرفته شده‌ای است. البته به این نکته هم باید توجه کرد که ما نیاز داریم به اینکه از رویکرد تهدیدانگاری مطلق فضای مجازی هم عبور کنیم. امروز و فردا فرصت‌های بی‌نظیری به واسطه تحولات فضای در اختیار عرصه فرهنگ و هنر و میراث معنوی کشور قرار گرفته است که با توسعه و ایمن‌سازی زیرساخت‌ها از یک سو و ارتقای قدرت انتخاب‌گری مردم از سوی دیگر، می‌توان از این فرصت‌ها به نفع فرهنگ اسلامی – ایرانی و آینده تمدنی انقلاب، بهره‌برداری کرد.

وی در ادامه تحلیل نقش بازیگران دخیل در رونق تولید کسب‌وکارهای فرهنگ و هنر در فضای مجازی، بخش خصوصی فعال در حوزه تولید محتوا و کسب وکار دیجیتال را مورد خطاب قرار داد و گفت: بخش خصوصی نیز باید چند الزام مهم را برای توسعه و رونق تولید محتوا و کسب‌وکارهای دیجیتال مورد توجه داشته باشند. که از مهمترین آنها به این موارد می‌توان اشاره کرد؛ اول اینکه فعالان و توسعه‌دهندگان باید نوآوری و خلاقیت در این حوزه را جدی بگیرند. همچنین همانطور که فعالان توانمند می‌دانند، باید به بازارهای فراملی توجه شود و برای صادرات محتوا و محصولات فرهنگی و هنری برنامه داشته باشند.

بهمنی تاکید کرد: در کانون توجه قرار دادن ویژگی‌های فرهنگی کشورمان از مؤلفه‌های دیگری است که پلت‌فرم‌های کسب‌وکار دیجیتال باید به آن توجه داشته باشند.

وی اپراتورها و پلتفرم‌های کسب‌وکار ایرانی را از بازیگران اصلی در تولید محتواهای فرهنگی دانست و گفت: امروز کاملاً روشن شده است که اقتصاد پلتفرمی، جایگاه مهمی در آینده اقتصاد کشور خواهند داشت. بنابراین هم گریزی از پذیرش نقش اپراتورها و پلتفرم‌ها نیست و هم از سوی دیگر، باید ارزش‌مداری و رویکرد فرهنگی در اپراتورها و پلتفرم‌ها را به عنوان الزامات توأمان رونق کسب‌وکارهای محتوامحور و فرهنگی دانست.

بهمنی در پایان ضمن تأکید بر نقش سرمایه‌گذاران و صاحبان منابع مالی در رونق کسب‌وکارهای خلاق و نرم از آنان و نیز از خیرین و واقفین برای حمایت از صنایع خلاق و نرم در فضای مجازی دعوت کرد و افزود: بی‌تردید همکاری و هم‌افزایی صاحبان سرمایه و توسعه‌دهندگان کسب‌وکارهای دیجیتال نه تنها می‌تواند برای آنها آورده مالی بسیاری خوبی داشته باشد بلکه ارزش افزوده فرهنگی نیز برای کشور به همراه خواهد داشت.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در پایان سخنان خود گفت: نگاه سیستمی به انسجام و هماهنگی فعالان و توسعه‌دهندگان محتوا، اپراتورها و پلتفرم‌ها، دستگاه‌های حاکمیتی و سرمایه‌گذارن و خیرین و ورود متوازن هریک از آنها در حوزه تولید محتوا و کسب‌وکار دیجیتال می‌تواند اتفاقات بسیاری خوبی را برای کشور ما رقم بزند که منافع آن برای همه آنها خواهد بود.

برچسب ها:

اخبار رسانه

135
0 0