نقد و بررسی کتاب «نام باوری» در تازه‌ترین برنامه «سیم و زر»

به نقل از سایت اخبار رسانه :   

به گزارش خبرگزاری مهر، نظام بهرامی کمیل در تازه‌ترین برنامه «سیم و زر» رادیو فرهنگ پاسخگوی سوالات کارشناس این برنامه درباره آخرین کتاب منتشر شده خود با نام «نام باوری» است. این برنامه از ساعت ۲۱:۳۰ جمعه ۲۷ اردیبهشت از شبکه رادیویی فرهنگ پخش می‌شود.

«نام باوری: باور به قدرت جادویی نام‌ها» در سال گذشته (۱۳۹۷) با شمارگان ۵۰۰ نسخه، ۵۸ صفحه و بهای ۱۰ هزار تومان از سوی انتشارات پونه مهر اشراق روانه کتابفروشی‌ها شده است. کتاب حاوی دو گفتار است که عناوین آن به ترتیب عبارتند از: «نام‌باوری در جامعه» و «الگوهای زبانی در جوامع نام‌باور».

گفتار اول به هفت سرفصل به این شرح تقسیم شده است: «نام باوری در زبان»، «نام باوری در اسطوره‌ها»، «نام باوری در مذاهب»، «نام باوری در سحر و جادو»، «نام باوری در میراث فرهنگی»، «نام باوری در سیاست» و «نام باوری در خانواده.»

گفتار دوم کتاب نیز شامل ۱۲ سرفصل به ترتیب با این عناوین است: «یکتا کردن «، «همگانی کردن»، «وصله‌ای کردن»، «تابوگرایی و حذف کردن»، «پنهان و تطهیر کردن»، «تحریف کردن»، «شناور کردن»، «تکرار و تورم زبانی»، «واژگونگی زبانی»، «دو زبان‌گونگی»، «تحقیر زبانی» و «تشابه اسمی.»

بهرامی کمیل در بخشی از مقدمه کتاب نوشته است: «نبرد و کشمکش پیرامون نام‌ها یکی از پدیده‌های اجتماعی است که به ویژه در سال‌های اخیر بسیار مساله ساز بوده است. انتخاب نام افراد، شرکت‌ها و تولیدات آن‌ها و به‌ویژه نام خیابان‌ها و اماکن عمومی؛ یکی از دغدغه‌های مسئولان و قانون‌گذاران کشور بوده است. هدف اصلی این کتاب آن است که ابعاد، ویژگی‌ها و پیامدهای پدیده‌ای به نام «نام‌باوری» Namism را روشن کند؛ تا از این مسیر توجه به موضوع بسیار مهمی که در زندگی روزمره ما در جریان است؛ بیشتر شود. این مطالعه می‌خواهد نشان دهد چگونه بر سر استفاده از نام‌ها نبرد دائمی برقرار است و سازوکارهایی که در این نبرد به‌کار می‌رود کدامند؟»

برنامه «سیم و زر» هر جمعه از ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۲، از رادیو فرهنگ با تهیه کنندگی فریده گودرزی و گویندگی فاطمه اسحاق تبار در پوشش فرکانسی اف. ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز و ای. ام ردیف ۵۸۵ کیلوهرتز پخش می‌شود.

برچسب ها:

اخبار رسانه

135
0 0