به نقل از سایت اخبار رسانه : به گزارش خبرنگار مهر، نشریه «تله راما» در مقالهای به قدرت شرکتهای تبلیغاتی فرانسه در حوزه فرهنگ پرداخت. در مطلب این نشریه آمده است: بسیاری از موزهها و و مراکز هنری، تبلیغات و طراحی لوگوها و آفیشهای مورد نظر خود را به آژانسهای بزرگ تبلیغاتی واگذار میکنند. این آژانسها نیز غالباً برای گریز از پرداخت مالیات در برخی از برنامههای فرهنگی به عنوان حامی مشارکت میکنند. این امر سبب شده که تعدادی از این آژانسهای تبلیغاتی انحصار این بازار در حوزه فرهنگی را در دست بگیرند و همین موضوع، اعتراض برخی از شرکتهای مستقل را به همراه داشته است.
در بخشی از این مقاله آمده است: امروز همه موزهها برای جذب بازدید کننده اقدام به تبلیغات گسترده از طریق آژانسهای تبلیغاتی میکنند. این آژانسهای تبلیغاتی علاوه بر حوزه فرهنگی سوابق متعدد نزد شرکتهایی مانند توتال، مک دونالد، دانون و … دارند و این موضوع نزد سفارش دهندگان به عنوان یک رفرنس قوی محسوب میشود. اما آژانسهای تبلیغاتی مکانیسیمی را طراحی کردند که بر اساس آن بدون دریافت حق الزحمهای به عنوان حامی این مراکز فرهنگی وارد میشوند اما در مقابل به دلیل این حمایت بعضاً تا مرز ۶۰ درصد معافیت مالیاتی اخذ میکنند.
معترضان به این روش معتقدند که این شرکتها علاوه بر معافیت مالیاتی بخشی از درآمد خود را در قالب خدمات دیگر مانند مشاوره دریافت میکنند. از طرفی این ۶۰ درصد معافیت که بعضاً تا مرز ۱۰۰ هزار یور نیز میرسد، را در واقع مردم میپردازند زیرا فرض بر این است که معافیت از مالیات در صورتی که اقدام حامیان در اصل به رشد فرهنگ کمک کند، لحاظ شود در حالی که این امر یک طی سالها به روشی برای انحصار بازار از یک سو و گریز مالیاتی مبدل شده است. خصوصاً اینکه بسیاری از این عملیاتها بدون نظارت یا اعمال شیوههایی مانند مناقصه صورت میگیرد.
طراحان و شرکتهای کوچک تبلیغاتی که به این شیوه معترضند از نهادهای فرهنگی و دستگاههای نظارتی میخواهند نسبت به اصلاح این شیوه اقدام کنند، چرا که رقابتی که اکنون بر اثر این روش بوجود آمده، شرافتمندانه نیست.
این خبر را رایزنی فرهنگی ایران در فرانسه برای انتشار در اختیار خبرگزاری مهر گذاشته است.