ترفندهایی برای مقابله با زودباوری در «لایک ممنوع»

به نقل از سایت اخبار رسانه :   

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: کتاب «لایک ممنوع» نوشته سیدبشیر حسینی زمستان سال گذشته رونمایی شد. این کتاب شامل ۱۴ گام یا اقدام برای جلوگیری از زودباوری در فضای مجازی و راهکارهای رهایی از آن است.

این کتاب توسط کانون اندیشه جوان چاپ شد و در حال حاضر با چاپ چهارم در بازار نشر حضور دارد. زینب آزاد یکی از مخاطبان این کتاب در یادداشتی به معرفی و بررسی اجمالی این کتاب پرداخته که خبرگزاری مهر این مطلب را منتشر می‌کند. مولف این یادداشت معتقد است از جمله نتایج مطالعه کتاب «لایک ممنوع» این است که با یک حساب سرانگشتی می‌توان صحت و کذب یک موضوع را در فضای مجازی تشخیص داد.

مشروح این یادداشت را می‌خوانیم:

از اصول ورود به یک دنیای جدید، داشتن حداقل اطلاعات و شناخت نسبی به محیط و قواعد و قوانین آن است. همان‌طور که می‌دانیم شناخت و فرهنگ‌سازی در هر امری لازم و ملزوم یکدیگرند، به همین‌خاطر نیاز است که پیش از ورود به مساله‌ای جدید و ناشناخته، با فرهنگ آن آشنا شویم. امروزه که در عصر ارتباطات قرار داریم، شاهد آن هستیم که تکنولوژی روز به روز نمودار صعودی طی می‌کند، پس بیش از هر چیز نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم. می‌دانیم که فرهنگ‌سازی لزوما نحوه استفاده با ابزار نیست بلکه شامل مواجهه با اتفاقات جدید، پرهیز از وقوع خطا و از این دست موضوعات نیز می‌شود. البته که واقفیم به دلیل سرعت بالای ورود ابزار و وسایل پیشرفته گاهی پیش می‌آید که فرهنگ‌سازی آن به بعد از ورود و استفاده از آن موکول شود. فضای مجازی یکی از همان هاست که نیاز به فرهنگ‌سازی دارد. با پیشرفت روزانه برنامه‌ها، سیستم عامل‌ها و ارتقاء سریع تلفن‌های همراه؛ فرهنگ استفاده و مواجهه با مشکلات آن عقب مانده است و سرعت ارتقاء تکنولوژی به شدت رو به صعود است.

در «لایک ممنوع» به پرداخت برخی مشکلات زودباوری و آسیب‌های آن در شبکه‌های اجتماعی پرداخته‌ شده است. نویسندگان این کتاب طی چند ترفند ساده همراه با طنزنامه و ضمیمه کردن شعر، مخاطب را با روش‌های مواجهه با مسائل و علل زودباوری آشنا می‌کنند.

همان‌طور که می‌دانیم شبکه‌های اجتماعی بستری را فراهم کرده‌اند تا سودجویان فضای کافی برای جلب توجه مخاطبان را داشته باشند. سید بشیر حسینی و طاها ساقیان در این کتاب برخی نشانه‌ها و  ۱۴ روش مقابله با این موضوع را آموزش می‌دهند. تلاش آن‌ها در این کتاب مبتنی بر این است که با زبان ساده و قابل فهم، روش‌های جلوگیری از زود باوری را بیان کنند. پس از مطالعه این کتاب در می‌یابیم که با یک حساب سرانگشتی می‌شود صحت و کذب یک موضوع را تشخیص داد.

محتوای این اثر علاوه بر این برای طرح مساله و توضیحات درباره سودجویی افراد، حکایت‌هایی مرتبط با عنوان هر فصل را هم گردآوری کرده است. حکایت‌هایی کهن که برای عوام آشنا و ملموس است. مساله عمده‌ای که باعث زودباوری در فضای مجازی می‌شود، عدم اطلاع از ریشه شیوع آن و عدم تحقیق درباره صحت آن است. امروزه این امر جزیی از زندگی عموم مردم شده  و در خانواده‌ها نیز رواج پیدا کرده است. همه ما برای مقابله با این امر باید روی خود کار کنیم و شیوه‌های حل مسائل را بیاموزیم. شکی نیست که این امر تدریجا به فرهنگ تبدیل شده است، تاثیر زیادی روی باورهایمان گذاشته و رفتارهای فردی و اجتماعی‌مان را تحت الشعاع قرار داده است.

ساختار کتاب را به نثر روان و ترفندهای ساده‌اش بیفزایید! بخش‌های متنوع این کتاب و شباهت صفحه آرایی‌اش به یکی از پیام‌رسان‌ها، مخاطب را با خود همراه می‌کند. این اثر که در نمایشگاه کتاب سال ۹۸ با استقبال مواجه شد، حاوی بخش‌های متنوعی است. از این بخش‌ها می‌توان به «بی واسطه با فضای مجازی» اشاره کرد. در این قسمت متن‌ها و پیام‌هایی که در فضای مجازی پخش شده به‌صورت مستقیم و بدون دخل و تصرف، نقل شده است. علاوه بر این بیان اطلاعات آماری برای درک بهتر و بیشتر از وضعیت دنیای مجازی ارائه شده است که بخش جذابی است. در فصلی از کتاب هم به مقایسه مقدار اینترنت استفاده شده توسط ایرانیان و سایر کشورها پرداخته شده است. مستندات و منابع بیشتر در پایان هر فصل گنجانده شده است؛ قسمتی با عنوان «چند قدم بیشتر» که مراجعه به آن خالی از لطف نیست.

برچسب ها:

اخبار رسانه

139
0 0