به نقل از سایت اخبار رسانه : خبرگزاری مهر- سرویس فرهنگ:
صبح امروز جدولی در فضای مجازی منتشر شد که از صفحه رسمی اینترنتی وابسته به وزارت ارشاد تهیه شده بود و نشان می داد امیر محبیان از فعالان سیاسی- رسانه ای امتیاز ۲۱ پایگاه خبری را در تاریخ ۲۳ اسفند سال ۹۶ اخذ کرده است. بلافاصله با انتشار این خبر فعالان رسانه ای گوناگونی نسبت به آن موضع گرفتند و این خبر را ناخوشایند ارزیابی کردند. از نگاه برخی افراد بسیاری از این پایگاه های خبری فعالیت مشابهی انجام می دهند و حضورشان نه نسبتی با تکثر رسانه ای دارد و نه فعالیت مفیدی انجام می دهند.
اما محبیان در گفت و گو با مهر نظر متفاوتی دارد و معتقد است که این پایگاه های خبری فعالیت تخصصی دارند و فعالیت شان با وجود انتشار اخبار یکسان سراسری (ملی) و همپوشانی در فعالیت برخی از این پایگاه ها همچون آریا بانو و آریا جوان که مخاطبانشان دختران و زنان هستند، به صورت جداگانه انجام می شود و هر کدام خط مشی متناسب با رسالت تعریف شده خود دارند.
خبرگزاری مهر به منظور تنویر افکار عمومی مشروح این مصاحبه کوتاه را منتشر می کند و قضاوت را برعهده مخاطبان خود واگذار می کند.
امیرمحبیان، فعال سیاسی- رسانه ای درباره برخی اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر اینکه وی امتیاز ۲۱ پایگاه خبری را در اختیار دارد، به خبرگزاری مهر گفت: مدت شش سال است که این تقاضا را دادیم و ما یک گروه هلدینگ رسانه ای هستیم. این پایگاه های خبری هم علاوه بر خبرگزاری آریا همه فعال هستند.
وی افزود: این پایگاه های خبری حوزه های تخصصی را پوشش می دهند و وظایف جداگانه ای دارند.
محبیان با اشاره به اینکه آریا بانو، آریا جوان، سیاست و بازاریابی (چند مثال از پایگاه های خبری که امتیاز آنها به نام اوست) هرکدام حوزه های جداگانه ای را دنبال می کنند و سایر پایگاه های خبری هم چنین وضعی را دارند، ادامه داد: هدف از راه اندازی این پایگاه ها این است که به دنبال مخاطب خاص هستیم.
این فعال رسانه ای تأکید کرد: این رسانه ها منابع درآمدی خاصی ندارند [اشاره به درآمدهای یارانه ای] و به غیر از یکی دو مورد این سایت ها درآمدهای مستقلی هم کسب نکرده اند.
وی با اشاره به اینکه در شرایط اقتصادی کنونی مجبور شدیم با تجمیع نیروهای عامل هزینه های اداره این پایگاه ها را کاهش دهیم، گفت: یکی از راه هایی که برای اداره این پایگاه ها دنبال می کنیم فعالیت خبرنگار واحد در حوزه های مختلف تولید محتواست. همچنین هولدینگ آریا هم طرح هایی را دنبال می کند که از طریق آن می توانیم هزینه ها را مدیریت کنیم.
محبیان اعلام کرد: این رسانه ها مدیریت واحدی ندارند و بعضا سردبیران آنها جدای از هم است همچنین مخاطب جداگانه ای دارند که برای آنها باید تولید مطلب انجام شود.
وی با بیان اینکه در دنیا حرکت رسانه ها به سمت مخاطب خاص کشیده شده است، ادامه داد: در فاز دوم برنامه ریزی برای فعالیت این رسانه ها به دنبال جذب مخاطب حرکت کردیم و رنکینگ برخی از این پایگاه ها مناسب شداند. در فاز سوم هم در تلاش هستیم تا خبرنگاران بومی هر منطقه اخبار را پوشش دهند.
وی با انتقاد از اینکه اخبار شایع شده در فضای مجازی جای تعجب دارد، گفت: باید نگرش هایمان را تقویت کنیم.
این فعال رسانه ای گفت: برای پوشش خبری در حوزه های تخصصی به منظور فعالیت در این پایگاه های خبری به دنبال آموزش نیروهای متخصص هستیم و تا کنون ۱۰ خبرنگار را آموزش داده ایم. ضمن اینکه برای برخی از این پایگاه های خبری خبرنگاران افتخاری مشغول فعالیت هستند.
محبیان در پاسخ به این سوأل که آیا به غیر از اخباری که در فضای مجازی از اطلاعات این پایگاه های خبری در حال دست به دست شدن است، شما در صفحه ای از سایت های مجموعه خود، اطلاعات این پایگاه های خبری را یکجا در معرض نمایش قرار داده اید تا مشخص شود این پایگاه های خبری وابسته به یک مجموعه هستند، این طور پاسخ داد: گروه رسانه ای آریا در درس اینترنتی www.ariamg.com این اطلاعات را ارائه کرده است.
در بخش دیگری وی گفت: تا کنون یارانه های دولتی به این پایگاه های خبری تعلق نگرفته است، در حالی که حق آنهاست که از امتیازات دولتی برخوردار باشند. باید توجه داشت که سرمایه گذاری در کار فرهنگی در شرایط امروز یک ریسک است.