به نقل از سایت اخبار رسانه : به گزارش خبرگزاری مهر، صنعت کشاورزی یکی از کسب و کارهای با قدمت و دیرینه ای است که در تاریخ بشر برای تامین نیازهای مختلف انسانی نقش پررنگی ایفا کرده و می کند. صنعتی با چالش های مختلف و سنتی که چند سالی است در دنیا دستخوش تغییرات مختلفی شده است. کسب و کاری که با ورود فناوری های نوین راهی جدید در پیش گرفته است و به شیوه ای جدید ادامه حیات می دهد.
با توجه به اینکه ایران کشوری غنی از ظرفیت های کشاورزی است، راه اندازی استارتاپ هایی در این حوزه برای استفاده بهینه از امکانات موجود و کاهش مشکلات و چالش های این حوزه بسیار ضروری است و می توانند تسهیل گر و زمینه ساز فعالیت های این حوزه باشند. فعالیت های استارتاپی در حوزه کشاورزی در ایران با وجود ارزش میلیاردی این صنعت در کشور، چندان رشد خوبی نیافته اند. در حالیکه اگر این استارتاپ ها به کمک یک الگوی موفق رشد و توسعه یابند می توانند ناجی اقتصاد کشور باشند.
در همین راستا ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ایجاد یک الگوی مناسب بر سر راه زیست بوم نوآوری و فناوری و هموار کردن مسیر حرکت استارتاپ ها اقدام به انتشار سلسله گزارش های تجربیات جهانی شرکت های استارتاپ در حوزه های مختلف کرده است تا استفاده از الگوهای موفق جهانی ابزاری برای توسعه فعالیت های داخلی باشد. چهارمین جلد از این کتاب به معرفی تجربیات جهان استارتاپ ها در حوزه کشاورزی اختصاص دارد.
آسیب پذیری بالای محصولات کشاورزی و دامی در مقابل شرایط آب و هوایی نامساعد، از دست رفتن حجم زیادی از محصولات و کاهش بهره وری به دلیل عدم اطلاع از وضعیت و نیازهای هر محصول، هدر رفتن مقدار زیادی از منابع ارزشمند مانند آب، کود و آفت کش در استفاده از روش های سنتی آبیاری و کوددهی و غیره از جمله چالش هایی است که در این کتاب به آنها اشاره شده و راهکارهای جهانی برای رفع این مشکلات نیز مطرح شده است.
در این کتاب، مخاطب پس از آشنایی با برنامه ملی آینده نگاری و ارتباط آن با اکوسیستم استارتاپی و مطالعه تجربیات جهانی شرکت های استارتاپی با روش های نوین کشاورزی و کشاورزی دقیق و نحوه ارتقای سطح علمی کشاورزان و شکل دهی شبکه های تخصصی این عرصه آشنا می شود.
تسهیل و بهبود فعالیت های مدیریتی در حوزه کشاورزی، معرفی روش های خرید و فروش آنلاین محصولات کشاورزی و وضعیت کلان این حوزه نیز از دیگر موضوعاتی است که مخاطبان با آن آشنا می شوند و می توانند از این تجربیات برای توسعه کسب و کار خود بهره ببرند.
افزایش حساسیت افراد جامعه بر روی کیفیت و تازگی مواد غذایی و تمایل آنها به مصرف مواد غذایی ارگانیک و تازه، وجود واسطه های متعدد و عدم دسترسی مستقیم به تامین کنندگان و مصرف کنندگان اصلی که موجب سود کمتر کشاورزان و همچنین عدم اطلاع آنها از تحولات بازار و طرح هایی مانند فروش ویژه و یا نمایشگاه های می شود و در نهایت گران بودن بسیاری از تجهیزات نوین کشاورزی و عدم به صرفه بودن تهیه آنها برای کشاورزان خرد از جمله چالش ها و فرصت های مطرح در این حوزه است که در کتاب بررسی تجربیات جهانی شرکت های استارتاپی در حوزه کشاورزی به آن پرداخته شده است.
کتاب «بررسی تجربیات جهانی شرکت های استارتاپ در حوزه کشاورزی» به عنوان چهارمین جلد از سلسله گزارش های بررسی تجربیات جهانی استارتاپ ها است که توسط ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و توسط مهدی الیاسی، مهدی محمدی و افشین جعفری تهیه و تدوین شده است. این کتاب توسط موسسه دانش بنیان فناور و در یک هزار نسخه در اختیار علاقمندان قرار دارد.
علاقمندان می توانند این گزارش را از اینجا مطالعه کنند.