اعضای تحریریه خبرگزاری مهر از راز موفق شدن در کار «خبر» می گویند

به نقل از سایت اخبار رسانه :   

خبرگزاری مهر- سرویس فرهنگ، محمد فیروزی:

نمی دانم یک رسم باید اسمش را گذاشت یا قانون نانوشته، اما انگار هرسال روز خبرنگار که می شود خروجی رسانه های آنلاین، بخش های مختلف خبری و لا به لای صفحات نشریات پر می شود از مطالبی که فقط بر اساس یک هدف نوشته شده است، بیان مشکلات صرف کار خبرنگاری در ایران؛ البته نگارنده این مطلب هم معتقد است برای کار خبری انجام دادن مشکلات فراوانی وجود دارد که شاید روز 17 مرداد فرصت خوبی است برای طرح آن در فضای رسانه ای، به خصوص که مدیران رسانه ها هم که در بوجود آمدن مشکلات حرفه خبرنگاری بی تأثیر نیستند، حداقل در این روز سعه صدر به خرج داده و اجازه می دهند تریبون های مختلف رسانه ای مشکلات خبرنگاران را بازگو کنند. هرچند هیچ وقت کسی نفهمید بعد از این که مشکلات بیان شد آیا کسی هم پیدا می شود که به آنها رسیدگی کند یا نه!؟

اما مشکلات کار خبرنگاری یک روی سکه است، روی دیگر آن خبرنگاران، عکاسان و دیگر اعضای تحریریه ها هستند که در گرما و سرما مشکلات این حرفه را به جان می خرند و برای رساندن اخبار صادقانه تلاش می کنند. افرادی که در عمر حرفه ای شان کارهای موفقیت آمیزی انجام می دهند و حاصل کار آنها در هدایت افکار عمومی جلوه پیدا می کند. برای همین این گزارش مبتنی بر مصاحبه با اعضای تحریریه خبرگزاری مهر با دو محور بیان گوشه هایی از مشکلات خبرنگاری در ایران، به همراه راز موفقیت خبرنگاران (در شرایط سخت موجود) تهیه شده است که به همه فعالان رسانه ای کشور که صادقانه کار می کنند، تقدیم می شود.

خبرنگاری که ساندویچ فروش شد!

محمد خضریان، خبرنگار و فعال در بخش صوت و فیلم خبرگزاری مهر است، از سال 92 با شبکه تلویزیونی افق فعالیت حرفه ای اش را شروع کرده است و رزومه متنوعی دارد. او می گوید: کار خبرنگاری همچون بسیاری از مشغال دیگر نیست که وضع با ثباتی داشته باشد. برای همین بسیاری از افراد در انواع رسانه ها سراغ شغل دوم رفته اند و یا اینکه کار خبری برایشان به شغل دوم تبدیل شده است. همین دغدغه های مالی هم سبب شده است که به جای اینکه در طول روز خیلی از خبرنگاران بر کارشان به طور حرفه ای تمرکز داشته باشند، ذهن شان مشغول فعالیت های دیگر است.

خضریان با ناراحتی می گوید: حتی فردی را می شناسد که شب ها از تحریریه به ساندویچ فروشی می رود و فعالیت در این حرفه را دنبال می کند. در حالی که حرفه خبرنگاری یک شأن اجتماعی بالا دارد و اگر افرادی امروز برای امرار معاش شان به سراغ اشتغال در مشاغل غیر تخصصی مثل پیک موتوری رفته اند، برای کل حرفه خبرنگاری مذموم است.

اعضای تحریریه هم اسباب کشی می کنند

خبرنگار و فعال در بخش صوت و فیلم خبرگزاری مهر ادامه می دهد: علت اینکه امنیت شغلی نداریم به مسائل سیاسی باز می گردد. به ویژه که با جا به جایی دولت ها در بسیاری از تحریریه ها هم فصل نقل و انتقال شروع می شود. حتی بعضی مواقع یک خبرنگار سرویس هنری هم (که فعالیتش ارتباط مستقیم به سیاست و جناح های سیاسی ندارد) ناگزیر می شود که دست از کار بکشد. این در حالی است که حتی مدیران رسانه هم مجبور به جا به جایی می شوند و مجموع این عوامل امنیت شغلی را بی معنا می کند.

خضریان بعد از بیان این مشکلات از به روز بودن خبرنگاران در سرویس صوت و فیلم هم این طور صحبت کرد: در تحریریه مهر گروه جوانی تشکیل داده ایم با عنوان «تلویزیون مهر» که از نظر کاری همان دغدغه های و فشارهای کار خبری را دارد، اما به این دلیل که مخاطبان امروز با تلفن همراه محتوای بصری (فیلم و عکس) را نسبت به متن راحت تر دنبال می کنند، در این بخش سرمان شلوغ است. اما انگیزه مان برای فعالیت زیاد است و نمونه آن را در سیل آق قلا داشتیم که با فشار زیاد کار کردیم تا فیلم های کوتاه را به مردم برسانیم. فیلم ها و تصاویری که حتی بعد از یکی دو ساعت در صداوسیما پخش می شد.

لت اینکه امنیت شغلی نداریم به مسائل سیاسی باز می گردد. به ویژه که با جا به جایی دولت ها در بسیاری از تحریریه ها هم فصل نقل و انتقال شروع می شود. حتی بعضی مواقع یک خبرنگار سرویس هنری هم (که فعالیتش ارتباط مستقیم به سیاست و جناح های سیاسی ندارد) ناگزیر می شود که دست از کار بکشد. این در حالی است که حتی مدیران رسانه هم مجبور به جا به جایی می شوند و مجموع این عوامل امنیت شغلی را بی معنا می کند

خبرنگار موفق بر کارش مسلط است

او درباره راز موفقیت در کار خبر هم این طور توضیح می دهد: اول باید فردی که این شغل را انتخاب می کند بر کار خودش مسلط باشد، همه خبرگزاری های داخلی و منطقه ای و بین المللی را رصد کند. اخبار را فارغ از دسته بندی های سیاسی و غیرسیاسی رصد کند. حتی خبرگزاری های غربی را که اغلب بر علیه سیاست های جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کنند بررسی کند. به ویژه در حوزه فیلم و صوت آنها از تکنیک های فنی بهره می برند که با آن جذب مخاطب می کنند و دنبال کردن آنها برای فردی که می خواهد در شغل خود به روز باشد اهمیت زیادی دارد.

از همه کس حرف می شنویم

زهرا منصوری، خبرنگار حوزه سینمای خبرگزاری مهر که فعالیتش را از سال 90 شروع کرده است، البته در حوزه های متنوعی کار کرده هرچند بیشتر فعالیتش معطوف به حوزه فرهنگ و هنر به نظر می رسد. او از اینکه خبرنگار است ابراز رضایت می کند و می گوید: در این حرفه گاهی به خاطر کمترین مسائل از افراد مختلف «حرف می شنوی!»، اما اگر کسی به این کار علاقه داشته باشد این مسائل قابل تحمل هستند.

ابراز رضایت منصوری از این حرفه به حدی است که حاضر نیست بعد از هشت سال دست از کارش بکشد، او توضیح می دهد: خبرنگاری برایش فقط یک شغل کارمندی و داخل دفتری نیست و تقریبا همه اوقات شبانه روزش را درگیر کرده است.

امنیت شغلی خبرنگار یک «شوخی» است

این خبرنگار حوزه سینما بعد از اینکه از میزان علاقه اش به این حرفه صحبت کرد، گلایه اش از مشکلات این حرفه را که از نگاه برخی خبرنگاران عادی هم شده است، متوجه کارفرمایان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می کند و می گوید: امنیت شغلی برای خبرنگار به یک «شوخی» شبیه است. خیلی راحت کارفرمایان بدون توجه به سوابق شغلی افرادی که در تحریریه ها مشغول هستند آنها را اخراج می کنند. اصلا هم نگاه نمی کنند که فرد چه سوابقی دارد و تا چه حد در حوزه خود جریان ساز است.

بعد هم ادامه می دهد: این وضعیت برای افرادی که تازه وارد این شغل شدند به مراتب سخت تر است و آنجا افراد با مشکلات بیمه ای هم مواجه هستند و گاه مجبورند برای اینکه برای خودشان رزومه ای دست و پا کنند سال ها با کمترین حقوق و مزایا و ناامنی شغلی فعالیت کنند تا کم کم کارشان دیده شود.

امنیت شغلی برای خبرنگار به یک «شوخی» شبیه است. خیلی راحت کارفرمایان بدون توجه به سوابق شغلی افرادی که در تحریریه ها مشغول هستند آنها را اخراج می کنند. اصلا هم نگاه نمی کنند که فرد چه سوابقی دارد و تا چه حد در حوزه خود جریان ساز است

خبرنگار موفق سرعت عمل بالایی دارد

منصوری راز موفقیت یک خبرنگار را در سرعت عمل او تعریف می کند، از نگاه سرعت در دنیای رسانه های امروز حرف اول را می زند، چرا که اگر خبرنگاری حتی یک دقیقه با تأخیر عمل کند دچار مشکلات می شود. بعد از آن اضافه می کند: باید فرد به حوزه ای که در آن فعالیت می کند و حتی حوزه های دیگر اشراف داشته باشد. در هر لحظه باید اخبار را از منابع گوناگون رصد کرد و حضور پررنگ در شبکه های اجتماعی داشت. البته این فشار زیادی به خبرنگار وارد می کند، اما به جرأت می توانم بگویم «خبرنگاری نیست که مجبور نباشد کار خود را به خانه ببرد!»، این شغل حتی برای خانواده هایمان هم اذیت هایی را دارد چرا که در منزل هم تلفن های کاری مان به صدا در می آید و ناگزیر پاسخگو هستیم.

این خبرنگار حوزه سینمای خبرگزاری مهر بعد از بیان علایق زیادش به این حرفه و بیان برخی مشکلات در پاسخ به این سوأل که آیا حاضر است به اعضای خانواده، نزدیکان و دوستانش پیشنهاد کار خبرنگاری بدهد، این طور جواب می دهد: این موضوع را در مورد خواهرم در مقطعی تجربه کردم که می توانستم به او پیشنهاد بدهم، دیدم سختی های این حرفه زیاد است و امروز بعد از هشت سال توانستم آنها را پشت سر بگذارم اما حاضر نیستم که فردی از نزدیکانم مجدد آنها را تجربه کند.

خبرنگاری کشش بالایی دارد؛ به ویژه تحولات منطقه ای ایران

فاطمه صالحی، مترجم زبان عربی خبرگزاری مهر است که مدت 10 سال درگیر فعالیت خبری است، او همچنان بعد از این مدت از علاقه اش به این حرفه این طور می گوید: به دلیل علاقه زیادی که به کار خبری دارم با وجود مشکلات مالی دارم با رغبت فراوان در این شغل حضور دارم تا کنون هم این مشکلات باعث نشده است که از کارم دست بکشم.

برخورد صالحی با حرفه خبرنگاری به عنوان یک شغل فرهنگی متأثر از واقعیت های جامعه است که چنین مشاغلی برای بسیاری از افراد آورده مالی زیادی به همراه ندارد، بر همین اساس هم توضیح می دهد: فردی که به این حرفه وارد می شود باید به خاطر علاقه اش این شغل را انتخاب کند. بعد از آن به کسب تجربه بپردازد و کارش را دنبال کند.

حاضر نیستم که این شغل را تغییر بدهم، چرا که این شغل کشش زیادی دارد، به خصوص حوزه بین الملل که هر لحظه در آن شاهد تحولات هستیم، ایران هم که در منطقه خود کشور مهمی است و اخبار آن اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل هم حتی روزهای تعطیل هم اخبار را دنبال می کنم و از صبح تا شب مشغول رصد اخبار از منابع مختلف و شبکه های تلویزیونی گوناگون بین الملل و منطقه ای هستم.

 این مترجم زبان عربی ادامه می دهد: حاضر نیستم که این شغل را تغییر بدهم، چرا که این شغل کشش زیادی دارد، به خصوص حوزه بین الملل که هر لحظه در آن شاهد تحولات هستیم، ایران هم که در منطقه خود کشور مهمی است و اخبار آن اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل هم حتی روزهای تعطیل هم اخبار را دنبال می کنم و از صبح تا شب مشغول رصد اخبار از منابع مختلف و شبکه های تلویزیونی گوناگون بین الملل و منطقه ای هستم.

خبرنگار موفق به روز است

صالحی راز موفقیت در کارخبری را برای افرادی مثل خودش که زبان خارجی (عربی) بلد هستند، در این می داند که مدام در ترجمه خود را به روز کنند. همچنین در جریان گزارش ها و اخبار روز به ویژه تحلیل های مهم باشند. او فعالیت در کار خبری را برای کسی که واقعا به آن علاقمند باشد پیشنهاد می کند می گوید: اگر افراد جویای کاری  که به دو زبان مسلط هستند، کار خبری با خصوصیات روحی و اخلاقی شان جور در می آید می توانند به عنوان یک گزینه جدی به این شغل فکر کنند.

برخی مدیران رسانه «بی مهر» هستند

آزاده سهرابی، خبرنگار حوزه آموزش و پرورش خبرگزاری مهر است که از سال 77 کار مطبوعاتی را آغاز کرده است. او به حدی به کار تخصصی در حرفه خبر اهمیت می دهد که بعد از تغییر مقطع تحصیلی اش از رشته ادبیات در مقطع کارشناسی به روانشناسی در مقطع کارشناسی ارشد، ترجیح داده است تا حوزه فعالیت حرفه ای خود را تغییر دهد و ادامه فعالیت در سرویس اجتماعی (شهری و آسیب های اجتماعی) را برگزیده است.

این خبرنگار با سابقه خبرگزاری مهر در مورد دوران شروع فعالیتش این طور توضیح می دهد: هجده ساله که بودم لیستی از اهداف و برنامه های آینده زندگی برای خودم تهیه کرده بودم که در سرلیست آنها شاغل شدن در حرفه خبرنگاری و تئاتر را نوشته بودم. در تمام این سال ها هم با تلاش به هر دو رسیدم.

البته بعد از گذشت دو دهه از فعالیت امروز سهرابی از بی مهری مدیران رسانه ها ناراضی است و می گوید: در دهه اول فعالیت خیلی راضی بودم و میزان رشدی که در این حرفه داشتم برایم راضی کننده بود، در جایگاه حرفه ای خودم هم ارتقا پیدا کرده بودم و در مشاغل عالی تحریریه مثل دبیر و سردبیری هم فعالیت کردم. اما قانون نانوشته ای بر فضای این حرفه حاکم است که باعث می شود برای خانم ها از یک مرحله ای به بعد امکان پیشرفت وجود نداشته باشد.

او ادامه می دهد: بعد از اینکه بچه دار شدم هم شرایط کاری برایم تغییر کرد و به دلیل اینکه اولویت اولم فرزندم بود مجبور شدم کار خبری را در سطح خبرنگاری که واقعا به آن عشق می ورزم دنبال کنم.

خبرنگاری کنم که چی بشه؟

خبرنگار بخش اجتماعی خبرگزاری مهر در ادامه صحبتش می گوید: امروز فعالیت خبری به اندازه روزهای اول برایم جذاب نیست و یک سوال بزرگ «خب که چی؟» برای ادامه فعالیتم دارم. شاید دلیل آن این باشد که رسانه ها قابلیت ها و مرجعیت گذشته شان را از دست داده اند و مدیران رسانه ها سنتی عمل کرده اند و اجازه بروز آن همه خلاقیتی که داشتیم را به ما ندادند. انگار ذات این کار خلاقیت افراد را از آنها می گیرد و کم کم مجبورند از آرمان هایشان فاصله بگیرند.

لزوم خلاق تر شدن مدیران رسانه ها

سهرابی به مدیران رسانه ها پیشنهاد می کند که خودشان خلاق تر عمل کنند و متوجه تحولات جامعه باشند و متناسب با اقتضای فضای جامعه عمل کنند و متوجه باشند که بین خانم ها و آقایان تفاوتی نیست و لازم است نگاه های سنتی را کنار بگذارند. او صحبتش را این طور ادامه می دهد: در تحریریه همین خبرگزاری خبرنگارانی هستند که تحصیلات شان را تا مدارج بالا طی کرده اند و برای فعالیت در حوزه های خاصی تخصص پیدا کرده اند، اما در سرویسی مشغول به فعالیت هستند که ارتباط چندانی به میزان تحصیل شان ندارد. شایسته است چنین مواردی شناسایی شوند و با تغییر حوزه کاری شان میزان بازدهی را بالا برد.

خبرنگار موفق بلد است که خوب و درست بنویسد

در پایان سهرابی راز یک خبرنگار موفق شدن را در داشتن سواد حرفه ای نوشتن می داند، او می گوید: خبرنگاری که نوشتن (در سطح حرفه ای روزنامه نگاری) بلد نیست به طور حتم دچار سرخوردگی می شود. کسی که نتواند یک گزارش ساده بنویسد، به جای اینکه خبرنگار شود به خبربیار تحریریه تبدیل می شود. همچنین باید در این حرفه سماجت توأم با علاقه داشت و ارتباطات گسترده ای با افراد مختلف و منابع خبری گوناگون برقرار کرد تا بتوان در این حوزه باقی ماند. البته سرسختی روانشناسانه هم برای ماندن در این حرفه شرط مهمی است چرا که موانع در کار خبر زیاد است.

نارضایتی شغلی فقط مختص خبرنگاری در ایران نیست

مرتضی احمدی خبرنگار حوزه ورزش خبرگزاری مهر است که به قول خودش از سال 85 تا کنون در تحریریه اکثر رسانه های اصلی کشور فعالیت کرده است از خبرگزاری ها ایرنا، ایسنا و میراث فرهنگی تا خبرگزاری فارس، همواره هم در حوزه ورزش بوده است و از صحبت هایش معلوم است این حوزه برایش جذابیت های زیادی دارد. او نارضایتی از شغل خبرنگاری در ایران را فقط مربوط به این حرفه نمی داند و این را یک مشکل تعمیم یافته برای خیلی مشاغل دیگر می بیند و معتقد است بسیاری از مردم از شغلی که دارند راضی نیستند و دلخوشی ندارند.

احمدی بعد از اینکه کمی راجع به مشکلات حرفه خبرنگاری صحبت می کند و همین طور اراده ای که برای حل آنها نیست، در مورد این شغل و جذابیت های آن این طور توضیح می دهد: در این شغل تنوع کاری زیاد است، هیچ روزی با روز گذشته ات یکسان نیست و چالش های مختلفی [اشاره به چالش های هیجان انگیز] پیرامونت وجود دارد.

بلد هستیم تنش ها را مدیریت کنیم

او در مورد سختی های کار کردن در حوزه فعالیت خبری اش می افزاید: در حوزه ورزش فعالیت کردن فقط به زمان تعیین شده معطوف نیست و گاهی در دوران مسابقات ورزشی مهم همچون مسابقات المپیک مجبوریم تا پاسی از شب در تحریریه حضور داشته باشیم. یکی دیگر از سختی ها به حواشی مربوط است که در برخورد با منابع خبری مان داریم (چهره های ورزشی، مربیان و دست اندرکاران حوزه ورزش) و گاهی این برخوردها تند و زننده است. به طوری که ممکن است خبرنگاران را عصبانی کند اما با تسلط بر خود و ارزیابی از موقعیت این فضاها را مدیریت می کنیم.

احمدی در پاسخ به این سوأل که در برخورد با ورزشکاران حرفه ای که درآمدهای کلانی دارند، چه احساسی دارید و آیا در مقایسه درآمد خودتان و آنها اذیت نمی شوید هم این طور پاسخ می دهد: این موضوع اذیتم نمی کند، اتفاقا سعی می کنم از چنین افراد موفقی الهام بگیریم و ببینم که آنها در زندگی چه راهی را رفته اند که موفق شده اند. درست است که چنین الهامی باعث نمی شود که ورزش حرفه ای را برای رسیدن به آن درآمد شروع کنم، اما به طور حتم روش های این افراد در جای دیگری از زندگی می تواند مفید باشد.

هیجان زیرپوستی در کار خبر

این خبرنگار ورزشی خبرگزاری مهر در مورد اینکه آیا ممکن است روزی شغل خبرنگاری را کنار بگذارد هم این طور می گوید: این سوأل نسبی است اگر موقعیت شغلی پیشنهاد شود که به آینده زندگی ام به لحاظ مالی کمک کند، چنین تصمیمی را عملی می کنم. اما این حرفه هیجان زیرپوستی دارد که به راحتی نمی توانم آن را کنار بگذارم و ترجیح می دهم به خاطر تنوعی که دارد در این شغل بمانم.

خبرنگار موفق انصاف دارد

احمدی شغل خبرنگاری را فقط به کسانی پیشنهاد می دهد که روحیه پیگیر دارند و راز موفق شدن در حرفه خبرنگاری را رعایت انصاف در نوشتن خبر می داند و اینکه فرد شاغل در این حرفه به راحتی در دام جوسازی ها و فضاسازی ها نیفتد. البته او توصیه ای هم به شاغلان در این حرفه می کند و می گوید: خبرنگار خوب باید آموزش زبان انگلیسی را در اولویت قرار دهد. چرا که دانستن زبان کمک می کند در جریان اخبار بین المللی باشیم و فضاهای رسانه ای جدیدی را تجربه کنیم که دیگران از آن بی خبرند.

عکاس خبری جریان ساز دغدغه مند است

سید حسن موسوی، دبیر سرویس عکس خبرگزاری مهر است که 15 سال فعالیت حرفه ای در کارنامه خود دارد، او در مورد فعالیت در این سرویس می گوید: عکاسی هم مثل بسیاری از مشاغل دیگر زحمت زیادی دارد. البته این زحمت برای افرادی است که می خواهند کار مهم و تأثیرگذار ارائه دهند. چرا که اگر فرد چنین دغدغه ای نداشته باشد می تواند با سرسری کار کردن هم فعالیتش را ادامه بدهد.

این عکاس با سابقه یکی از مشکلات فعالیت در سرویس عکس را امروز علاوه بر مشکلات رایج در حرفه خبری، تهیه تجهیزات مخصوص عکاسی می داند که طی سال های اخیر به شدت افزایش پیدا کرده است و ورود به این حرفه و ماندن در آن را سخت تر کرده است. او در این رابطه می گوید: تهیه یک دوربین مناسب برای کار حرفه ای خبری امروز بالغ بر  50 میلیون تومان هزینه دارد، در حالی که شغل خبرنگاری به واسطه کم کاری مدیران رسانه ها درآمدزا نیست و مصرف کنندگان عکس هایی که سرویس عکس رسانه ها تهیه می کنند (همچون روزنامه ها، نشریات، ناشران و....) بدون پرداخت هزینه آنها را از طریق اینترنت دانلود می کنند.

عکس خبری یا زینت دهنده خبر؟

موسوی می افزاید:  عکس های خبری جنبه تزیینی پیدا کرده اند و به عنوان تکمیل کننده یا تزیین کننده خبر تبدیل شده اند همین وضع هم فعالیت برای عکاسان را سخت تر کرده است. در چنین شرایطی عکاسان حرفه ای کمتر جذب سرویس های عکس رسانه ها می شوند و به جای آنها افراد مبتدی که نیاز به آموزش دارند یا عکاسان کم توقع مشغول به کار می شوند که این موضوع تبعات خاص خودش را دارد. به عنوان مثال دبیر سرویس به جای پرداختن به فعالیت حرفه ای باید مشغول آموزش نیروهای مبتدی باشد.

مدیران رسانه دنباله کپی رایت را بگیرند

موسوی یکی از راه هایی که به موفق شدن عکاسان خبری می تواند کمک کند را نزد مدیران رسانه ها می داند و توضیح می دهد: این مدیران رسانه ای هستند که می توانند به اصلاح وضع موجود کمک کنند. اگر قانون کپی رایت در کشور دنبال شود تنها با پرداخت حقوق مالی و معنوی استفاده از عکس توسط روزنامه ها ( منظور تهیه عکس از سرویس های عکس خبرگزاری هاست)، عکاسان خبری وضع بهتری پیدا می کنند.

وی راز موفق شدن در حرفه عکاسی خبری را فقط در اصلاح وضع مالی عکاسان و نحوه خرید و فروش محصول شان می داند و می گوید: آژانس های بین المللی عکس گاهی برای تهیه عکس از یک برنامه مهم تا 50 نفر اعم از عکاس، ادیتور، ویراستار و.... می کنند. علت این است که برای این آژانس ها تهیه عکس درآمدزایی دارد و آنها هم برای تهیه محصول شان هزینه می کنند.

وی راز موفق شدن در حرفه عکاسی خبری را فقط در اصلاح وضع مالی عکاسان و نحوه خرید و فروش محصول شان می داند و می گوید: آژانس های بین المللی عکس گاهی برای تهیه عکس از یک برنامه مهم تا 50 نفر اعم از عکاس، ادیتور، ویراستار و.... می کنند. علت این است که برای این آژانس ها تهیه عکس درآمدزایی دارد و آنها هم برای تهیه محصول شان هزینه می کنند.

وقتی خبرنگاران، عکاس هم می شوند....

موسوی در مورد اینکه خبرنگاران در برنامه های پوشش خبری خودشان اقدام به تهیه عکس می کنند هم این گونه نقد می کند: در شرایط کنونی که وضعیت سرویس های عکس رسانه ها مناسب نیست مجبوریم از این وضعیت استقبال کنیم. اما این وضعیت خوبی نیست چرا که یک خبرنگار در برنامه خبری وظیفه اش تهیه خبر است و تداخل این وظایف باعث می شود که در کار اصلی خودش هم موفق نباشد.

در پایان هم او در پاسخ به این سوأل که عقب زمان به عقب باز می گشت بازهم حرفه عکاسی خبری را انتخاب می کردید، این طور توضیح می دهد: به عکاسی علاقه زیادی دارد اما اگر زمان بر می گشت به دنبال حرفه دیگری می رفتم و به عکاسی خبری به عنوان یک شغل نگاه نمی کردم. اتفاقی که در مورد بسیاری از عکاسان تازه کار می افتد و مدت 5 تا 10 سال در این شغل می مانند و تا چند وقت توقع شان پایین است اما وقتی می بینند در این حرفه شرایط مناسب نیست شغل شان را تغییر می دهند. مواردی را سراغ دارم که فرد از این حرفه رفته است و فروشگاه ساندویچ فروشی باز کرده است!

زحمت مضاعف خبرنگاران بین الملل

هانیه جعفری خبرنگار بخش انگلیسی زبان خبرگزاری مهر است که به تازگی کارش را در این بخش شروع کرده است و پیشتر در روزنامه تهران تایمز مشغول بوده است. حوزه فعالیت او اقتصادی است و معقتد است فعالیت کردن در سرویس های انگلیسی زبان رسانه زحمت بیشتری برای خبرنگار نسبت به سایر سرویس ها دارد. او در این باره می گوید: مجبور هستیم علاوه بر تولید خبر، گزارش های تخصصی هم تولید کنیم که زحمت مضاعفی دارد.

با وجود این سختی ها جعفری هم مثل دیگر خبرنگاران فعالیت در این حرفه را جذاب می داند با اینکه به لحاظ مالی شغل خبرنگاری را رضایت بخش نمی داند و آن را در زمره مشاغلی می داند که پولساز نیستند. او در پاسخ به این سوأل که تا کنون مقایسه ای کرده اید بین خودتان و خبرنگاران رسانه های بین المللی که حقوق شان بر مبنای دلار و بالاتر است، این طور پاسخ می دهد: این مقایسه را به شکل ذهنی انجام دادم اما وضعیت مان را باید بر اساس آنچه در ایران هست بسنجیم.

علاقه راز اول و آخر موفقیت در کار خبر

این خبرنگار بخش انگلیسی زبان خبرگزاری مهر با وجودی که از فعالیت در حرفه خبر احساس فشار می کند، در مورد پیشنهاد این شغل به اطرافیانش این طور می گوید: فردی که به این حرفه علاقه داشته باشد می تواند در آن موفق باشد. البته نیاز است که یک نفر هم به روز باشد و به دنبال جمع آوری اطلاعات برود. البته این موضوع در هر حوزه متفاوت است و بسته به هر حوزه شرایط تفاوت می کند. برای فعالیت در حوزه زبان انگلیسی که حساسیت زیادی دارد و خط و مشی یک رسانه را در فضای بین الملل به رخ می کشد مهم است که فرد تحلیلگر خوبی باشد تا بتواند موفق شود.

برچسب ها:

اخبار رسانه

150
0 0