به نقل از سایت اخبار رسانه : به گزارش خبرنگار مهر، نشست رسانهای نقش وحدت در پیروزی دفاعمقدس و جبهه مقاومت برگزار شد. این نشست توسط ستاد دائمی تبیین معارف انقلاب اسلامی دبیرخانه شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی برپا شد و جمعی از علمای اهل سنت و پیشکوستان دوران دفاع مقدس به ایراد سخن پرداختند.
در ابتدای این نشست با گرامیداشت ۱۰۰ شهید علمای اهل سنت و ۱۱ شهید قومیتهای متعلق به اقلیتهای مذهبی و اهل سنت، حجتالاسلام لطیفیان، دبیر شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی با اشاره به نقش اهل سنت در دوران دفاعمقدس و زمان حاضر گفت: به واسطه مجاهدت شهیدان، اشتهای دشمن امروز در مورد تشکیل خاورمیانه بزرگ کور شده است و انقلاب اسلامی نقش حائل در منطقه را دارد البته ما به تعبیری که میگوید در دور آخر زمان دشمن را تا خانههایشان تعقیب میکنیم، هنوز وارد جنگ اصلی نشده ایم.
اندیشه دشمن باید خاک شود
وی با اشاره به اینکه رمز ایجاد حائل در جبهه مقاومت، وحدت در امت اسلامی است، ادامه داد: در دوران دفاعمقدس هم دشمن به کشور حمله کرد اما با حفظ وحدت شکست خورد. امروز هم باید آنچه در اندیشه دشمن میگذرد، به خاک سپرده شود.
لطیفیان، آمیخته شدن خون شیعه و سنی را در دوران دفاعمقدس و تهاجمهای دشمن، با ارزش دانست و گفت: صد سال پیش پیشبینیها در اروپا این بود که اسلام رشد میکند و به قلب اروپا نفوذ پیدا خواهد کرد. از همان زمان در اروپا سیاستها بر این شد که اسلام را تکهتکه کند و جلوی وحدت شیعه و سنی را بگیرد.
وی ادامه داد: امروز پیشتاز مبارزه با استکبار هستیم و همچون دوران دفاعمقدس که هویت تمام اقوام ایرانی یکپارچه مقابل دشمن قرار گرفت، باید مقابل دشمن بایستیم.
زجری که کردها در جنگ کشیدند
مولانا قادر قادری، امام جمعه شهر پاوه در این مراسم با گرامیداشت شهدای امنیت و عزیت کشور با اشاره به اینکه محل سکونت خود و مردش تا مرز عراق 35 کیلومتر فاصله دارد، گفت: جنگ های زمینی از مرزها آغاز می شوند و دشمن در جنگ تحمیلی از طریق مرزهای غربی خسارت هایی را وارد کرد که بعد از اتمام جنگ هم هنوز اثرات این خسارت ها ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه در شرع اسلام مرزنشین دارای 2 حقوق شهروندی و مرزنشینی است، ادامه داد: در دوران جنگ با رژیم بعث شهرهای غربی کشور که 200 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد زیر آتش دشمن بود اما مردم این استان ها ایستادند و حاصل آن تقدیم 650 شهید فقط در شهر پاوه و دو برابر آن جانبازان است.
قادری با بیان اینکه در دوران جنگ بسیاری از مرزهای غربی کشور استحکامات امنیتی و پاسگاه نداشت، ادامه داد: مردم پای نظام بودند و در شهرهای کردنشین بسیاری تمایل داشتند تا از انقلاب دفاع کنند اما حتی اسلحه به تعداد کافی نبود. از سویی صدام هرشب در تلویزیون ظاهر می شد و سخنان تحریک آمیز می زد و به شهرهای کردنشین تسلیحات می داد و دشمنان انقلاب را تقویت می کرد.
مسئولان به اصلاح خودشان بپردازند
در ادامه این مراسم قادری 40 سالگی انقلاب را یک ملاک و شاخص خواند و تأکید کرد: باید برای آینده کشور برنامه ریزی کنیم. امروز از دشمن باکی نداریم هرچند دیگر جنگ تحمیلی در کشور جریان ندارد اما جنگ در ابعاد اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در کشور دنبال می شود و از سویی موضوع بدحجابی هم به یک پدیده شوم تبدیل شده است و باید مسئولان اول از خودشان شروع کنند.
امام جمعه پاوه با ابراز گلایه از اینکه دادگاه های مفاسد اقتصادی باعث دلسردی مردم شده است و این گمانه زنی را ایجاد کرده است که همه مسئولان کشور دارای فسادند، ادامه داد: اگر بخواهیم در این جنگ ها ایستادگی کنیم و صفوف نماز جمعه و راهپیمایی های کشور از حضور اقشار مختلف مردم پر شوند لازم است از خودمان شروع کنیم.
در بخش دیگری قادری با تعریف از درایت مردم ایران مبنی بر اینکه نمی خواهند کشورشان شبیه به عراق، سوریه و افغانستان شود که دشمنانی به آنها خسارت زدند، ادامه داد: برای اینکه کشور مواجه با دشمنی ها نشود لازم است وحدت در کشور حفظ شود و هوشیاری به خرج دهیم. دشمن غفلت ما را می خواهد نباید به شعارهای اروپایی ها دلخوش کرد و این شعار اهل تشیع که می گوید «هیهات من الذله» باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. همچنین باید احترام همه اقوامی که در انقلاب و دفاع مقدس شهید داده اند حفظ شود.
روحانیون اهل سنت برای انقلاب شهید شدند
سخنران بعدی این مراسم حسن رستگاه پناه، رئیس مرکز مطالعات امنیت پایدار سپاه پاسداران بود، وی با اشاره به اینکه از همان دوران ابتدایی جنگ به مناطق غرب کشور عازم شد و از نزدیک با کردها فعالیت کرده است، گفت: بعد از اینکه انقلاب به پیروزی رسید امام خمینی (ره) از روز 23 بهمن پیامی صادر کرد مبنی بر اینکه همه مردم سلاح ها را تحویل دهند و با این اقدام نشان دادند که این انقلاب قصد جنگ در داخل و خارج ندارد. همین پیام هم باعث شد گروه هایی که با انقلاب زاویه داشتند و تحت فرمان امام نبودند مشخص شوند. همچون گروه های چپ و مارکسیستی که در غرب کشور تنش هایی را ایجاد کردند و باعث شدند حوادث مختلف در پاوه و سنندج تا قبل از جنگ تحمیلی رخ دهد. اما در این میان جریانی در داخل بدنه سیاسی کشور با وجود مقاومتی که شهید چمران برای حفظ مناطق غربی کشور به خرج داد و با پیام امام خمینی (ره) مبنی بر لزوم آزادسازی پاوه باعث فرار ضد انقلاب شد بر خواسته عجیب مبنی بر مذاکره با گروه های شورش آفرین پافشاری کرد و باعث شد مجدد شهرهای غرب کشور در تسخیر دشمن در بیاید.
وی گفت: در بندهای همین مذاکره بود که نباید مردم مدافع این شهرها سلاح داشته باشند و یا سپاه پاسداران اجازه تاسیس پایگاه در شهرهای کردی را ندارد. اما مردم این منطقه سپاهی را تشکیل دادند و جلوی دشمنی ها ایستادند.
حق مطلب برای اهل سنت ادا نشده است
در بخش دیگری وی با اشاره به اینکه همین شهر پاوه هم اولین خمپاره جنگ را به خاطر ایستادگی شان خوردند، ادامه داد: در فیلم «چ» ابراهیم حاتمی کیا هرچند تلاش های شهید چمران را به تصویر کشید اما در بیان مقاومت های مردم پاوه خوب عمل نکرد.
رستگار پناه سپس با انتقاد از اینکه هنوز حق مطلب برای شهدای روحانی اهل سنت به درستی ادا نشده است، ادامه داد: بسیاری از روحانیون اهل سنت برای انقلاب ایستادگی کردند و شهید شدند. امروز هم ایستادگی هایی که باید روحانیون در برابر افراطی گرایی مذهبی انجام دهند به مراتب سخت تر از مقابله با کومله ها و گروه های ضدانقلاب است. در دوران دفاع مقدس هم بسیاری از این افراد به خاطر انقلاب و ایمان به امام خمینی (ره) مورد تعرض دشمنان همچون گروه کومله قرار می گرفتند.
کافی نبودن سردادن شعار وحدت شیعه و سنی؛ عمل لازم است
وی تأکید کرد: اینکه در کشور شعار داده شود بین شیعه و سنی وحدت است کفایت نمی کند بلکه باید به صورت عملی این موضوع نشان داده شود و برای ایستادگی هایی که اهل سنت انجام داده اند کاری انجام شود.
اسلام جنگ تهاجمی نمی کند، دفاعی است
مولوی علیرضا یعقوبی، از علمای اهل سنت خراسان دیگر سخنران این مراسم بود، وی در ابتدا با تعریفی از خاستگاه جنگ بر اساس تفکر عالمان بزرگ همچون فارابی و ابن خلدون که اول بروز جنگ را ناشی از عوامل اجتماعی می داند و دیگری خاستگاه آن را در عوامل درون فرد همچون حسادت تعریف می کند، ماهیت جنگ ها در اسلام را تدافعی دانست به جای تهاجمی (مگر در موارد استثنایی) و سپس به جنگ تحمیلی پرداخت و گفت: هنگامی که انقلاب اسلامی رخ داد دو جبهه شرق و غرب جهان دارای نگرانی شد و طی سال های گذشته توطئه های مختلف همچون توطئه، کودتا، جریان دشمنی منافقین و جنگ را به راه انداختند.
وی ادامه داد: جنگ تحمیلی دارای برکت بود و از ثمرات آن ایجاد وحدت بود به طوری که در کشور فکر جمعی برای مقابله با دشمن بوجود آمد. از سویی در همین مقطع اندیشه ما می توانیم در کشور بوجود آمد.
آمیخته شدن خون شیعه و سنی در جنگ
یعقوبی هم با صحه گذاشتن بر اینکه در دوران جنگ تحمیلی خون شیعه و سنی به هم آمیخته شد، ادامه داد: امروز هم همه ملت ایستاده است و مقابل تهاجم دشمن قرار گرفته است. وظیفه علماست که درباره آن روشنگری کنند و به ویژه برای جنگ فرهنگی فعالیت کنند. یکی از ضروریات امروز هم این است که برای دفاع مقدس کارهای بیشتری صورت گیرد و فقط در محافل اندک یاد شهدا دنبال نشود.
نقش پشتیبانی اسرائیل در دوران دفاع مقدس
عباسعلی فرزندی از پیشکوستان دوران دفاع مقدس و رئیس دفتر مطالعات راهبردی دبیرخانه شورای نمایندگان ولی فقیه آخرین سخنران این مراسم بود. وی هم با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران احیا کننده وحدت در کشور بود، خاطر نشان کرد: از جنگ تحمیلی ایران و عراق به غلط به عنوان یک جنگ میان دو کشور یاد می شود. در صورتی که این جنگ جهانی سوم بود و اروپا، آمریکا و اسرائیل هرچه داشتند به صحنه آورند. به عنوان مثال اسرائیل 70 میلیارد دلار در اختیار صدام داد و مقادیر انبوهی سیمان داد تا در سنگرهای جنوب مورد استفاده قرار دهند.
وی شهدای اهل قومیت را باعث افتخار در کشور دانست و شهید باکری را فردی عنوان کرد که نماد ملی بود و اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس اهداف مهمی دنبال شد که حاصل آن کوتاه شدن شر سلطه گران بود.
فرزندی الگوی دفاع مقدس را برای سالیان متمادی قابل استفاده دانست و به الگوگیری شهید حججی از شهید کاظمی برای ادامه دادن راه انقلاب اشاره کرد و گفت: امروز در کشور ضرورت دارد فرهنگ شهادت ترویج شود و مورد توجه قرار گیرد.
فرزندی تشکیل مدیریت جهادی را از دیگر ثمرات انقلاب اسلامی خواند و گفت: دفاع مقدس باعث شد در کشور سپر محکمی شکل بگیرد و مقابل نظام سلطه قرار گیرد. دفاع مقدس ظرفیت ها را به فعلیت رساند و باعث رشد انسان ها شد که نماد آن را در تقدیم 230 هزار شهید و 500 هزار جانباز می توانیم ببینیم. دفاع مقدس باعث مقاوم سازی اراده هایمان مقابل دشمن شد و امروز هم باید در جنگ اراده ها مورد استفاده قرار گیرد.