به نقل از سایت اخبار رسانه : به گزارش خبرنگار مهر، اولین نشست «باهمستان» با حضور اهالی فرهنگ و تبلیغات اسلامی عصر روز دوشنبه -15 مهرماه- در محل سالن اجتماعات شهید شیرازی سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد. سلسله نشست های «باهمستان» قرار است دوشنبه هر دوهفته ادامه پیدا کند. این نشست ها بر اساس رویکردهای سازمان تبلیغات اسلامی و در راستانی حضور موثر اهالی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در عرصه های فرهنگ و تبلیغ برگزار می شوند و حضور جوانان دهه 60، 70 و حتی 80 در آن اهمیت ویژه ای خواهند داشت. یکی دیگر از برنامه های این سلسله نشست ها تقدیر از افراد وابسته به جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است.
در اولین سلسله نشست «باهمستان» هم نشریه «کمان» که در دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد به عنوان یک نشریه پیشرو در عرصه دفاع مقدس بود مورد توجه قرار گرفت و از اعضای ارشد تحریریه این نشریه (مدیر مسئول، سردبیر، مدیر داخلی و مدیر هنری) آن تقدیر شد. این نشریه 16 صفحه ای در 200 شماره از 30 مرداد سال 75 تا 26 شهریور سال 83 به صورت منظم منتشر شد (به غیر از یک شماره که دلیل آن در همین گزارش آمده است) و به زبانی ادبی و با بهره گیری از عناصر تصویری و گرافیکی به تعریف وقایع جنگ و اتفاقات آن پرداخت.
لذت کارگروهی در نشریه کمان
مرتضی سرهنگی، سردبیر نشریه کمان و از اعضای دفتر ادبیات مقاومت حوزه هنری با اشاره به 2 تحولی که نشریه کمان رقم زد، گفت: نشریه کمان یک کارگروهی بود و همه ما در این نشریه لذت کارگروهی را تجربه کردیم.
وی ادامه داد: 200 شماره این نشریه را منظم منتشر کردیم به غیر از یک شماره که مادر آقای گودرزیانی به رحمت خدا رفت و به حدی در این نشریه اعضای تحریریه به هم پیوسته شده بودند که بدون حضور یک نفر هم امکان کار وجود نداشت.
سرهنگی تأکید کرد: یکی از سالم ترین نگاه ها به حوادث و افراد انقلاب در نشریه کمان جای داشت و امروز این نشریه به عنوان یک سرمایه ملی است که باید برای جوانان حفظ شود و به دست آنها سپرده شود تا گره ها را بازکنند و کار را ادامه دهند و امیدواریم این نشریاتی بهتر از کمان منتشر شوند.
«کمان» نمی توانست ادامه پیدا کند
هدایت الله بهبودی، مدیر مسئول نشریه کمان هم بعد از سرهنگی پشت تریبون رفت و با اشاره به محدود بودن تعداد اعضای ثابت این نشریه، یادی از دیگر همکارانش کرد و توضیحاتی درباره تعطیلی این نشریه داد و اینکه امکان ادامه فعالیت در آن مقطع وجود نداشت.
شایسته بودن کمان برای تحقیقات علمی
بهبودی همچنین گفت: کمان در بین نشریات دوران دفاع مقدس دارای جایگاه است و درباره آن تاکنون چند تحقیق در مقطع کارشناسی ارشد هم انجام شده است.
احد گودرزیانی که در زمان انتشار کمان مدیرداخلی آن را برعهده داشت دیگر سخنران نشست «باهمستان» بود، وی با اشاره به تأثیرگذاری این نشریه بر مخاطبانش بالاترین تیراژ این نشریه 7 هزار نسخه اعلام کرد و کمان را نشریه ای موثر دانست که برآن کارهای تحقیقاتی و علمی هم انجام شده است.
تقدیر از کمان در چند جشنواره مطبوعات داخلی
کوروش پارسانژاد، مدیر هنری نشریه کمان ضمن بیان خاطراتی درباره چگونگی آشنایی اش با مدیران این نشریه و ابراز ناراحتی اش از تعطیلی این نشریه بعد از 200 شماره، گفت: زمانی که این نشریه تعطیل شد آماده بودم که تا 200 شماره دیگر برای جلد و صفحات آن کارهای گرافیکی و تصویرسازی انجام دهم.
وی توضیحی هم درباره گرافیک (خلاقانه) دو رنگ این نشریه داد و گفت: این نشریه چندبار در جشنواره مطبوعات مورد تقدیر قرار گرفت.
شاگردان شهید آوینی همچون تیر از کمان جهیدند
در بخش دیگری از این مراسم محمود جوانبخت از نویسندگان دوران دفاع مقدس که در دفتر ادبیات مقاومت حوزه هنری مشغول به فعالیت است در این نشست با اشاره به اینکه خود را از شاگردان شهید آوینی می دانم، گفت: بخشی از نویسندگان دوران دفاع مقدس از زه «کمان» شهید آوینی بیرون آمدند.
وی با بیان خاطراتی از اولین برخوردهایش با شهید آوینی به طرح این موضوع پرداخت که در دوران پیش از انقلاب ادبیات داستانی ایران دست گروه های سیاسی با اندیشه های چپ بود و مرحوم آوینی شاگردانش را با ابیات مقاومت آشنا کرد و دفتر ابیات مقاومت حوزه هنری یک مکتب در این حوزه شد.
در ادامه این نویسنده ادبیات دفاع مقدس با بیان خاطره ای از دعوت به همکاری اش در روزنامه «سلام» گفت: بعد از این دعوت مشورتی با شهید آوینی انجام دادم و او پاسخ داد که این پیشنهاد را قبول کنم و اندیشه های خودم را در آن منعکس کنم.
جوانبخت یادی هم از نشریه کمان کرد و با اشاره به اینکه این نشریه به عنوان خانه ما بود و در روزنامه سلام هم خیلی سریع خبر مربوط به انتشار آن را بازتاب دادم، گفت: امروز باید به طرح این سوال پرداخت که چرا نشریه کمان تعطیل شد و نتوانست ادامه پیدا کند؟
کمبود کمان احساس می شود!
سعید صادقی از عکاسان دوران دفاع مقدس هم که برای نشریه کمان فعالیت کرده بود در این جلسه به مرور خاطراتش و نقش روحیه بخش مرتضی سرهنگی و هدایت الله بهبودی در رأس این نشریه کرد و گفت: هنوز هم احساس کمبود نشریه کمان را احساس می کنم. در این نشریه فقط دوران دفاع مقدس بازتاب نداشت بلکه انقلاب اسلامی و موضوعات آن دیده می شد.
وی ادامه داد: لازم است پژوهشگرانی بنشینند و مطالب کمان را بازخوانی کنند و درباره آن تحقیق انجام دهند.
ماجرای مستندی که از دل مطالب کمان بیرون آمد
رضا برجی از عکاسان دوران دفاع مقدس هم با وجود کسالت جسمی در نشست «باهمستان» حاضر شد و به بیان خاطراتی از دوران فعالیتش با اعضای تحریریه کمان پرداخت و گفت: باید به چهره هایی همچون سرهنگی و بهبودی تعظیم کرد. تأثیری که آنها از طریق این نشریه گذاشتند یک اثر آنی نیست.
برجی ادامه داد: در دوره سوم جشنواره صداوسیما که آن زمان به صورت پنج ساله برگزار می شد مستندی با عنوان «قلاده های شکسته» داشتیم که از حاصل کارهای شهید آوینی به دست آمده بود و در نشریه کمان هم در مطلبی ذیل عنوان «این ژنرال را به خاطر بسپارید» منتشر شده بود. با وجودی که آن فیلم به لحاظ ویژگی های فیلم سازی در بخش مستند ارزشمند نبود، اما در یک مقطع پنج ساله مورد توجه مخاطبان تلویزیون قرار گرفته بود.
این فعال فرهنگی دوران دفاع مقدس تأکید کرد: نشریه کمان جنبه های دیگری از خاکریز (جنگ) را نشان می داد و از ویژگی های این نشریه این بود که در دورانی که همه با اغراق در مورد جنگ می نوشتند «جنگ را درست تعریف کرد» و همچون نشریات سیاسی دوران دفاع مقدس هم نبود. این نشریه ادبیات محض بود و مخاطب عام نداشت بلکه مخاطب خاص داشت که می خواست نوع نگاه کمان به جنگ را بخواند. کمان در زمان خودش راه درست نوشتن جنگ را آموخت و به درستی به رسالت خود پرداخت.
ساختارشکنی های کمان در زمانه خودش
حسین دهباشی، فعال رسانه ای و مستندساز هم در اولین نشست «باهمستان» حضور پیدا کرد و با ابراز ارادت به مدیران نشریه کمان گفت: هرچند توفیق نداشتم که آن زمان در نشریه کمان حضور پیدا کنم و به فعالیت هایی که تحریریه آن جاری بود، بپردازم. اما این نشریه برای مان جایگاه یک معلم از راه دور را داشت. این نشریه ذهن مان را شخم زد.
وی ادامه داد: نشریه کمان در عنوان، مباحث گرافیکی، حتی در قطع و رنگ بندی و .... ساختارشکن بود.
در بخش پایانی این مراسم از اعضای ثابت تحریریه نشریه کمان (مرتضی سرهنگی، هدایت الله بهبودی، احد گودرزیانی و کوروش پارسانژاد) تقدیر شد.