به نقل از سایت اخبار رسانه : به گزارش خبرگزاری مهر، معصومه نصیری درباره نقش و ضرورت توجه به ارتقای سواد رسانهای میان مردم، مسؤولان و رسانهها در مواجهه با اخبار کرونا اظهار کرد: در زمانهای که با اشباع انواع رسانه و تولیدات رسانهای روبرو هستیم، قطعاً مهارت زیست در فضاهای رسانهای بیش از پیش ضروری به نظر میرسد. حال اگر در شرایط بحرانی با سیل انواع اخبار و اطلاعات مواجه باشیم، این سواد رسانهای است که همچون کلیدی راهگشا ما را در این فضای متکثر اطلاعات مصون میدارد.
وی با تاکید بر اینکه سواد رسانهای را نه به عنوان امری زینت الایام بلکه به عنوان ضرورت امروز همه دنیا به عنوان مؤلفه ای جدی مورد توجه است، تصریح کرد: در ایامی که کشور علاوه بر شیوع ویروس کرونا با شیوع ویروس اخبار جعلی، گمراه کننده و شایعات روبروست، سواد رسانهای به عنوان واکسین مورد نیاز برای از بین بردم ویروسهای مخرب رسانهای میتواند به مدد آمده و امنیت روانی افکار عمومی را تأمین کند.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه لطمات بی توجهی به مؤلفههای سواد رسانهای به عنوان مهارت مواجهه هوشمندانه با محتواهای رسانهای قطعاً میتواند غیر قابل جبران باشد، گفت: بی اعتمادی عمومی، انحراف افکار عمومی از حقیقت و واقعیت به سمت دروغ و پاره حقیقتها و سردرگمی رسانهای مخاطبان از لطمات بی توجهی به آموزههای سواد رسانهای مخصوصاً در بزنگاه هاست. این بی توجهی و اهمال کاری دو سو دارد؛ از یک سو میتواند منجر به اوور دوز و سرریز اطلاعاتی در مخاطب شود و در بدبینانه ترین شرایط موجب سر و بی حسی افکار عمومی نسبت به موضوع مدنظر شود.
این عضو شورای راهبری سومین همایش ملی سواد رسانهای و اطلاعاتی در تشریح نقش رسانههای جریان اصلی در ورود به هنگام و تولید محتوای مؤثر در خنثی سازی شایعات و اخبار جعلی و جریانسازی رسانههای خارج از کشور اظهار کرد: رسانههای جریان اصلی با ورود بهنگام و با تولیدات مؤثر رسانهای میتوانند نقش مهم و مؤثری را در خنثی سازی شایعات و اخبار جعلی و تولیدات رسانههای معاند ایفا کنند. در زمانی که هجمه فیک ها و سیستمهای رسانهای برای مأیوس و ناامیدسازی مردم برنامه ریزی شده، ورود دیرهنگام یا خنثی بودن رسانههای جریان اصلی خطایی راهبردی و حرفهای است.
نصیری با بین اینکه ایجاد مدیریت یکپارچه رسانهای در کشور در شرایط بحران باید اولین و جدی ترین اقدام باشد، خاطرنشان کرد: در کنار این مدیریت واحد و یکپارچه، اقدامات هم سو و هم افزای رسانهای میزان تأثیرگذاری تولیدات رسانهای را بر افکار عمومی و در عین حال مدیریت صحیح افکار عمومی را با توفیقات بیشتری مواجه میکند.
عضو شورای راهبری سومین همایش ملی سواد رسانهای و اطلاعاتی بر ضرورت تدوین پیوست رسانهای که منطبق بر استراتژی و سیاستگذاریهای رسانهای باشد، تاکید کرد و گفت: این پیوست رسانهای باید خروجی اتاقهای فکر و قرارگاههای رسانهای که در شرایط خاص ایجاد میشوند، باشد. قطعاً یاری گری سواد رسانهای در تدوین سیاستهای کلان رسانهای میتواند مدیریت رسانهای را موفق تر کند.
این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه مدیریت رسانهای در شرایط بحران باید به گونهای باشد که ضمن اطلاعرسانی شفاف و رعایت اصل بیطرفی، اخبار و اطلاعات مفید و کاربردی را در اختیار افکار عمومی قرار دهد، افزود: در زمینه انتشار اخبار مربوط به کرونا شفافیت در اطلاع رسانی و قوام یافتگی اخبار موضوعی فراتر از انتشار لحظه به لحظه اخبار فوت شدگان و … است. این مدل از کنشگری رسانهها ضمن اینکه اثرات روانی میان مدت و بلندمدتی روی افکار عمومی دارد، درگیر شدگان با بیماری و خانوادههای آنها را آزار میدهد. «مخاطب آزاری» به بهانه نشر اخبار، نقض اخلاق رسانهای و مسؤولیت اجتماعی است.
نصیری همچنین خوانش مستمر اخبار کرونا موجب تأثیرات بر حوزه شناختی افراد و رفتاری منفعلانه در برابر سیل اطلاعات دانست و گفت: قطعاً ارتقای مهارتهای سواد رسانهای در افراد میتواند رمزگشایی بهتر و دقیقتری را از پیامهای رسانهای موجب شود. بدون تردید خوانش مستمر اخبار موجب تأثیرات بر حوزه شناختی افراد و رفتاری منفعلانه در برابر سیل اطلاعات خواهد شد، اطلاعاتی که دانستن و ندانستن آنها نیز تأثیر قابل تأملی بر روی وضعیت مخاطب ندارد.
این عضو هیدت مدیره انجمن سواد رسانهای ایران خاطرنشان کرد: سیاستگذاری رسانهای با اتکا به دانش علوم شناختی منجر به برنامه ریزی صحیحتر برای صیانت از نگرش مخاطبان و جهت دهی صحیح آنها به سوی واقعیت موجود و نه ترس و دلهره آفرینی میشود. بنابراین پیوست رسانهای مبتنی بر مباحث علوم شناختی درباره کرونا ضرورتی غیر قابل انکار است.
وی نقش سواد رسانهای برای خود مراقبتی مخاطبان در مواجهه با انواع محتواهای رسانهای را دارای اهمیت دانست و گفت: این برای چندمین بار است که طی شش ماه اخیر شاهد هستیم رسانه چگونه میتواند عملکرد شناختی مخاطبان را تحت تأثیر قرار دهد و غفلت از سواد رسانهای چه تبعات غیر قابل جبرانی در پی دارد.