رسانه‌ها به حوزه کتاب و نشر نگاه غیرتجاری و غیرسیاسی داشته باشند

به نقل از سایت اخبار رسانه :   

مهدی جمشیدی نویسنده، پژوهشگر و فعال رسانه‌ای در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن انتقاد از رسانه‌های برخط و جراید مکتوب کشور گفت: شیوه تعاملی نویسندگان و ناشرین با رسانه‌ها در ایران قوائد و اصول تعریف شده‌ای ندارد و حوزه نشر و کتاب خلاف دیگر حوزه‌های خبری محجور مانده است.

وی افزود: با رصد رسانه‌ها متوجه شدم بیشتر آن‌ها فقط خبر انتشار یک‌ یا چند کتاب را منتشر می‌کنند و آن‌هم بیشتر به‌خاطر خالی نبودن صفحه حوزه کتاب رسانه خودشان است. خبرنگار فعال در این‌حوزه باید در قدم اول علاقه‌مند به کتاب و مطالعه باشد و در قدم‌های بعدی با اصول خبرنویسی این‌حوزه آشنا؛ و نیز با نویسندگان و ناشران ارتباط تنگاتنگ داشته باشد.

جمشیدی با اشاره به چارچوب خبری حوزه نشر و کتاب، گفت: به‌نظرم مانند پروژه‌های سینمایی، خبرنگار این‌حوزه هم باید از ابتدای نگارش کتاب تا انتخاب ناشر، طراحی جلد، دریافت مجوز نشر، انتشار کتاب، رونمایی، پخش، نقد کتاب و نظر خوانندگان و همچنین فروش کتاب را پوشش رسانه‌ای دهد و به تنظیم خبر هر بخش تسلط و نیز اطلاعات کافی داشته باشد. همچنین مصاحبه با نویسنده و ناشر برای انگیزه نگارش، شیوه نگارش، اشاره به بخش‌های مختلف کتاب باید مدنظر خبرنگار این‌حوزه باشد.

مدیر مسئول تهران‌رسانه گفت: پیشنهاد می‌کنم مسئولان باغ کتاب تهران یا دیگر متولیان این‌حوزه مکان ویژه‌ای را به نویسندگان، ناشران و خبرنگاران اختصاص دهند تا اهالی این‌حوزه بتوانند گفتگوهای خبری، رسانه‌ای و همچنین نشست‌های نقد را به‌طور تخصصی با مخاطبان و منتقدان برگزار کنند. به‌نظرم توجه به ارزش زمان در انتشار اخبار حوزه کتاب ضرورت ندارد. به‌طور مثال اخبار این‌حوزه خلاف خبر واریز یارانه، افتتاح پروژه و وقوع سیل هر زمان که منتشر شود، باتوجه به فراگیری مخاطبان و علاقه‌مندان به کتاب و همچنین ترویج فرهنگ مطالعه می‌تواند اثرگذار باشد و دبیران خبر با توجیه اینکه خبری در زمان و رسانه‌ای دیگر منتشر شده، نباید به این‌حوزه بی‌توجهی کنند.

وی در پایان گفت: از مدیران مسئول خبرگزاری‌ها، جراید و همچنین رسانه ملی درخواست می‌کنم به حوزه کتاب و نشر توجه ویژه، غیرتجاری و غیر سیاسی داشته باشند.

برچسب ها:

اخبار رسانه

147
0 0