روزنامه مجازی؛ تهدیدی که به فرصت تبدیل شد

به نقل از سایت اخبار رسانه :   

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر اسماعیلی سردبیر روزنامه صبح نو با اعلام اینکه رسانه‌های کاغذی در حال تجربه کردن حیاتی جدید هستند که البته بسیار سخت هم هست، گفت: روزنامه هیچگاه نمی‌میرد و بنده به این گفته ایمان دارم. دنیا می‌داند یکی از مراجع اصلی برای آگاهی دادن، مطبوعات کاغذی است.

روزنامه همواره دارای اصالت و اعتبار و حائز اعتبار منبع بوده که به راحتی به دست نیامده است. بنابراین روزنامه هیچگاه از بین نخواهد رفت ولی شکل، ظاهر و فرایند تولید آن، دائماً در حال تغییر است.

اصالت روزنامه همچنان پابرجاست

اسماعیلی از شوک عظیم و وحشتناکی که سال گذشته گریبان مطبوعات را گرفت سخن گفت و بیان کرد: قیمت کاغذ بلایی عجیب و غریب بر سر مطبوعات آورد و حتی هیچ کاغذی در دسترس ما نبود. روزنامه‌های بسیاری این شرایط را تجربه کردند و امروز هنوز هم شرایط عادی نشده است.

به گفته این فعال مطبوعاتی کم شدن تیراژ روزنامه‌ها یکی از عواقب این آسیب بود که هنوز جبران نشده ولی در عین حال منجر به توجه جدی روزنامه‌ها به فضایی دیگر برای نشر شد و آن محملی نبود جز فضای مجازی.

در حال حاضر کمتر روزنامه‌ای است که در فضای مجازی یا حوزه مولتی مدیا حضور نداشته باشد. این فضا به عنوان سایه‌ای از روزنامه فعال است ولی همچنان اعتبار و منبع اصلی اصالت آن به روزنامه باز می‌گردد.

کاغذ روزنامه نگاران را خانه نشین کرد

اسماعیلی تحریم و مسئله کاغذ را موجب کوچک شدن تحریریه بسیاری روزنامه‌ها دانست و افزود: امنیت شغلی بسیاری روزنامه نگاران به خطر افتاد؛ هرچند این امنیت پیش از این وجود نداشت ولی بعد از ماجرای کاغذ بسیاری روزنامه نگاران را خانه نشین کرد.

ورود ویروس منحوس کرونا به کشور مسئله فروش، روزنامه را با مخاطره جدی روبرو کرده است؛ از طرفی کم شدن آگهی‌های دولتی و بحث‌هایی که بر سر آگهی‌ها وجود داشت، بر این ساز و کار سایه افکند.

اسماعیلی معتقد است این ساز و کار اندکی اصلاح شده ولی همچنان به تغییر اساسی نیاز دارد اما فضا را به جایی رساند که روزنامه‌ها به منابع دیگر درآمدزایی فکر کردند.

وضعیت مطبوعات قابل دفاع نیست

در ادامه ابراهیم بهشتی، دبیر سیاسی روزنامه ایران وضعیت اقتصادی روزنامه‌ها را نامناسب توصیف کرد و افزود: خبرنگاران و مدیران این رسانه‌ها با این واقعیت تلخ مواجهند که دلایل متعددی دارد.

آگهی از گذشته کانال درآمدزایی برای روزنامه‌ها بوده که امروز این مؤلفه به وضعیت جامعه مبتنی شده است؛ بنابراین هرچه شرایط اقتصادی جامعه رو به افول بگذارد، به همان میزان اقتصاد روزنامه‌ها دستخوش تغییر می‌گردد.

در این شرایط آگهی کاهش یافته یا حذف می‌شود. از طرفی وضعیت فرهنگی و اجتماعی جامعه با میزان فروش نسبت مستقیم دارد. بهشتی معتقد است در دوره کنونی از شمار افراد روزنامه خوان کاسته شده و از نظر اقتصادی، جذب آگهی روزنامه‌ها با افت روبرو می‌باشد و این مسائل دست بدست هم داده تا وضعیت اقتصادی مطبوعات قابل دفاع نباشد.

برچسب ها:

اخبار رسانه

193
0 0