رسانه از مسائل پیش پا افتاده دوری کند/ضرورت پیگیری مطالبات رهبری

به نقل از سایت اخبار رسانه :   

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: بسیج رسانه یکی از ارگان‌هایی است که سعی دارد در سطح استان سمنان شرایط و زیرساخت‌هایی را فراهم آورد تا بهترین استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای در بخش‌های مختلف در زمینه‌هایی مانند مطالبه گری، انقلابی‌گری، رفع مشکلات مردم، پل ارتباطی بودن بین مسئولان و مردم و… صورت گیرد.

بسیج رسانه امروز اما اعضای زیادی در سطح استان سمنان دارد و اقداماتی را نیز به منصه اجرا گذاشته که نقش آفرینی بی‌بدیل در زمینه بیماری کرونا و اطلاع رسانی و آگاهی رسانی به مردم جامعه یکی از نمونه‌های این اقدامات است.

امروز اما این ارگان بیشتر به دنبال این است تا نوعی هم افزایی در زمینه رسالت‌های خبری و رسانه‌ای را در سطح استان سمنان و با حضور همه اصحاب رسانه داشته باشد. موضوعی که البته خلأ آن به طور جدی در جامعه احساس می‌شود. از سوی دیگر نهادهایی چون خانه مطبوعات و ارشاد هم نتوانسته‌اند آن‌طور که باید و شاید این حمایت و اقدامات را صورت دهند.

برای بررسی بیشتر اقدامات بسیج رسانه استان سمنان و همچنین بایدها و نبایدهای حوزه رسالت خبرنگاری با علی مسلمان رئیس بسیج رسانه استان سمنان به گفتگو نشستیم.

*رسالت خبرنگاران در راستای حفظ ارزش‌های انقلاب چیست؟

سال ۹۹ چهلمین سالگرد دفاع مقدس فرصتی است که به این گنجینه تمام نشدنی به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی بیشتر بپردازیم امیدواریم که رسانه‌ها بیشتر به این موضوع بپردازند زیرا نیازمند به کارهای ارزشی هستیم. کارگروهی هم به نام رسانه و دفاع مقدس زیر مجموعه ستاد گرامی‌داشت سالروز دفاع مقدس استان سمنان شکل گرفته و در آن کارهای بسیار خوبی در حال رخ دادن است.

در این کارگروه کمیته‌هایی نیز تحت عنوان سوژه‌یابی، تولید و … شکل گرفته و می‌تواند خدمات خوبی را ارائه کند و از دوم تا نهم مرداد ماه نیز ویژه برنامه مرصاد و همچنین گرامی داشت یاد شهدای استان سمنان در سطح کشور با همراهی همین رسانه‌ها و کمیته‌ها انجام شد.

*شرایط فعلی جامعه را چطور می‌بینید؟

شرایط فعلی کشورمان و این وضعیت اقتصادی، دشمنی دشمنان و نظام سلطه که با تمام وجود برای مقابله با مردم ایران اسلامی برای همگان ملموس است و همه مردم دشمنی این دشمنان را درک کرده‌اند و این موضوع توهم نیست لذا نقش اصحاب رسانه و خبرنگاران در این شرایط دشوار است.

اگر واقع‌بینانه نگاه کرد مقداری از مشکلات ما به دلیل دشمنی دشمنان و مقدار دیگری نیز در زمینه عدم مدیریت درست اقتصادی و اجتماعی جامعه است لذا در هر دو موضوع رسالت خبرنگاران دارای اهمیت است امروز هم باید امید آفرینی با تکیه بر واقعیت‌ها مد نظر رسانه‌ها باشد و هم مطالبه‌گری واقعی می‌بایست انجام شود.

اگر گام دومی که رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح کردند را چراغ راه بدانیم می‌دانیم که باید چه کاری انجام دهیم لذا توصیه ما به رسانه‌ها این است که بارها و بارها این مطلب را مطالعه کنند. در این بیانه معظم‌له ابتدا انقلاب اسلامی را با دیگر کشورها مقایسه می‌کنند و به بازگشت از اهداف انقلاب در این کشورها اشاره‌ای درست می‌کنند موضوعی که در کشورما دیده نشود و انقلاب از مسیر اصلی آن فاصله نگرفته است هرچند در رسیدن به مسیر دچار مشکلاتی هستیم لیکن در گام دوم مطرح می‌شود که ما باید به تمدن نوین اسلامی برسیم تا بتوانیم نظام اسلامی را به صاحب اصلی آن برسانیم.

*اهمیت این بیانه در چیست؟

در این بیانه رهبر معظم انقلاب اسلامی راه و مسیر را تبیین کرده‌اند و ما می‌دانیم که باید چه مسیری را به سمت قله افتخار طی کنیم. بعد از انقلاب نظام اسلامی شکل گرفت پس از آن دولت و جامعه اسلامی شکل گرفت و همچنان نیز در تحقق دولت اسلامی قرار داریم که منظور کل سیستم حاکمیتی است و نه فقط قوه مجریه؛ این مرحله مرحله‌ای دشوار است و معظم‌له از آن به عنوان گردنه نام بردند که گاهی ممکن است در آن توقف هم وجود داشته باشد اما مسیر بالاخره مشخص است لذا یکی از کارهایی که اصحاب رسانه به عنوان قوه عاقله جامعه می‌توانند کار کنند، در راستای تحقق جامعه اسلامی و دولت اسلامی گام بردارند.

ما باید بدانیم که در این دولت اسلامی چه جایگاهی داریم، به عبارت دیگر باید رسانه‌ها از خود بپرسند که چطور می‌توانند جامعه را به این سمت سوق دهیم. از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب اسلامی موضوع مطالبه‌گری را نیز مطرح می‌کنند پس باید رسانه‌ها رسالت خود در این زمینه را نیز بازگو کنند. معظم‌له در بیانیه گام دوم و در هفت مرحله داشته‌های انقلاب را بیان می‌فرمایند که باید رسانه‌ها باید بر روی این برکت نظام بیشتر کار کنند. این همان نیمه پر لیوان است که رسانه‌ها باید در بررسی چهار دهه انقلاب به آن توجه داشته باشند.

انقلاب در این دوران دستاوردهای کمی نداشته است که رهبر معظم انقلاب اسلامی به زیبایی آنها را تبیین می‌کنند پس از آن ایشان هفت مطالبه را نیز بیان می‌کنند که از جمله آن علم و پژوهش و تاکید بر آن است که خوشبختانه در این راستا توانمندی‌های خوبی در کشور وجود دارد که باید این امر توسط رسانه‌ها بیان شود. معنویت و اخلاق دیگر مطالبه معظم‌له است که بازهم باید رسانه‌ها به این موضوع توجه داشته باشند.

*رسانه‌ها در حوزه تحقق عدالت اجتماعی چه نقشی دارند؟

از دیگر مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی که رسانه‌ها در بیان آن نقش دارند اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی، سبک زندگی هستند که توجه به آن دارای اهمیت بسزایی است. اگر بر اساس این مسائل که معظم‌له تبیین کرده حرکت کنیم قطعاً موفق خواهیم بود یعنی ما مطالبات را بر اساس همین موضوعات مطروحه جلو ببریم همچنین امید بخشی و … نیز به همین شکل.

عدالت و مبارزه با فساد خواسته ذاتی هر انسان و چیزی است که مردم از نظام انتظار دارند لذا رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره این امر مهم می‌فرمایند ما پیشرفت‌های خوبی در این مسیر داشته‌ایم اما هنوز با آن عدالت واقعی خیلی فاصله داریم پس یکی دیگر از مسائلی که باید رسانه‌ها به آن توجه داشته باشند موضوع عدالت است.

*درباره پوشش دغدغه‌های مردم و مطالبه‌گری بگویید

دغدغه اصلی مردم را نباید فراموش کنیم. مردم مشکلات اقتصادی و معیشتی و اشتغال و.. دارند و اینها مسائل کلانی است که نیاز جامعه محسوب می‌شود اما بعضاً شاهد هستیم که رسانه‌ها درگیر برخی مسائل فرعی می‌شوند که برخی مواقع برگرفته از یک گرایش و فضای سیاسی کشور است.

امروز بعضاً شاهد هستیم که یکسری مسائلی در رسانه‌ها مطرح می‌شود که اصلاً اهمیتی ندارد و جنجالی برای مدت‌ها در کشور ایجاد می‌کند. لذا این مهم اولویت مردم نیست چرا که کشور مشکلات فراوانی در سطح کلان دارد که اصحاب رسانه باید درباره این امور جریان سازی کنند و کمک کنند تا پل ارتباطی بین مردم و مسئولان باشند.

باید رسانه‌ها مسائل حداقل استانی را رصد کنند و به سمت حواشی نروند. برخی اوقات خبرگزاری‌ها و کانال‌ها و گروه‌ها و … بعضاً به موضوعی می‌پردازد که پیش پا افتاده است که مطرح کردن آن دردی را دوا نمی‌کند و تنها دو طرف این ماجرا می‌خواهند حقانیت خودشان را ثابت کنند.

*و درباره اقدامات بسیج رسانه در این حوزه

یکی از اقداماتی که می‌توان انجام داد این است که مجموعه فعالان رسانه‌ای استان را گردهم جمع کرد که این موضوع توسط بسیج رسانه در دست تحقق است و از سوی دیگر به دنبال این هستیم که مجموعه را شکل دهیم تا خبرنگاران و عناصر فعال رسانه‌ای در سطح استان با هم همفکری و نشست‌هایی در این حوزه، داشته باشند که از این منظر به دنبال خروجی نیز هستیم.

از سوی دیگر به دنبال استفاده از همه ظرفیت‌های رسانه‌ای استان سمنان هستیم و در نتیجه علی رغم تعریف‌های خاص خود که در حوزه بسیج رسانه می‌گنجد، این گونه نیست که تنها اعضای بسیج رسانه را برای همراهی، همفکری و یا حتی انجام امور به کارگیری کنیم.

موضوع بعد بانک اطلاعاتی درست از فعالیت‌های رسانه‌ای و همچنین سوژه‌ها است که این موضوع با خانه مطبوعات و همچنین ارشاد اسلامی رایزنی شده و به دنبال اجرای برنامه‌های مشترک از این دست هستیم تا بتوانیم اقداماتی درخور شأن خبرنگاران و اصحاب رسانه را صورت دهیم.

برچسب ها:

اخبار رسانه

131
0 0