جزئیاتی از گزارش سال ۲۰۲۰ شورای عالی صداوسیمای ترکیه

به نقل از سایت اخبار رسانه :   

به گزارش خبرنگار مهر، ایلهان تاشچی، عضو شورای عالی صدا و سیمای ترکیه (RTÜK)، که منصوب به حزب جمهوری‌خواه خلق (CHP) است، کارنامه سال ۲۰۲۰ شورای عالی صدا و سیمای این کشور را اعلام کرد.

در گزارشی که تاشچی ارائه کرد، الطافی که به رسانه‌های طرفدار داده شده، آشکار شد. در این میان فقط یک مجازات برای ATV (شبکه تلویزیونی حامی اردوغان) اعمال شده است.

طبق گزارش اعلام شده توسط ایلهان تاشچی، در حالی که کانال‌های طرفدار دولت در طول سال ۲۰۲۰ فقط ۴۰۰ هزار لیر جریمه نقدی شده‌اند، برای کانال‌های مخالف دولت جریمه ۲۵ برابری، یعنی ۱۰ میلیون لیر اعمال شده است. علاوه بر این، فقط یک جریمه اداری برای ATV اعمال شد که ۱۰۲۵۰۰ شکایت برای آن ثبت شده است.

تاشچی اقدامات و تصمیمات هیئت مدیره را از اول ژانویه ۲۰۲۰ تا ۲۵ دسامبر ۲۰۲۰ موشکافانه بررسی کرد. در همین دوره، شورای عالی صدا و سیما ۵۴ بار کانال‌های مخالف را اعمال قانون کرد، در حالی که در کل، کانال‌های طرفدار فقط ۲ بار جریمه قانونی شدند.

بر اساس این گزارش، که حاوی داده‌های قابل توجهی در مورد کانال‌های طرفدار و مخالف است، به مدت یک سال هیچ پرونده‌ای در شبکه‌های A Haber، کانال ۷، TV Net ، TGRT Haber که به عنوان صدای دولت شناخته می‌شوند، مورد بحث قرار نگرفت و هیچکدام محکوم نشدند.

۱۰۲ هزار شکایت به ATV نتیجه فقط ۱ مجازات

در طول سال ۲۰۲۰، فقط ۲ پرونده در مورد ATV به دستور کار شورای عالی برده شد، این کانال با ۱۰۲۵۰۰ شکایت بیشترین شکایت را به شورای عالی صدا و سیمای ترکیه داشت. هیئت مدیره به این کانال یک مجازات هشدار دهنده برای «استفاده مبتذل از زبان ترکی» و یک بار نیز جریمه اداری برای نقض «حمایت از خانواده» داد. هیچ پرونده دیگری مربوط به کانال مورد بحث قرار نگرفت.

جریمه اعمال شده به ATV براساس درآمد تبلیغاتی اعلام شده، ۴۰۰ هزار لیر محاسبه شد. در حالی که کانال ATV در گرفتن تبلیغات بین کانالهای ترکیه رکورد زده بود.

جریمه کانال‌های مخالف، ۲۵ برابر

طبق گزارش ایلهان تاشچی، در همان دوره، ۱۹ مجازات برای Tele ۱ اعمال شد که شامل ۱۶ جریمه اداری، توقیف ۲ برنامه به مدت ۸ روز و ۱ خاموشی صفحه به مدت پنج روز بود. شورای عالی ۱۵ تصمیم مجازات برای HALK TV در نظر گرفت که شامل ۱۲ جریمه اداری، ۲ توقیف برنامه برای ۱۰ روز و یک بار خاموشی برای پنج روز بود.

در این گزارش، اشاره شد که KRT، که شبکه تلویزیونی منتقد حزب حاکم است، در این مدت ۳ بار جریمه شد. علاوه بر این،شبکه FOX نیز ۹ بار توسط شورای عالی صداوسیما جریمه شد و دستور تعلیق ۳ بولتن خبر اصلی اش صادر شد.

برچسب ها:

اخبار رسانه

129
0 0