شماره زمستانی «نگاه آفتاب» منتشر شد

به نقل از سایت اخبار رسانه :   

به گزارش خبرنگار مهر، دومین شماره از فصلنامه «نگاه آفتاب» ویژه زمستان ۹۹ به‌تازگی منتشر شده و روی پیشخوان مطبوعات کشور آمده است.

این‌مجله با صاحب‌امتیازی موسسه سروش مولانا و مدیرمسئولی مریم موسوی منتشر می‌شود. شورای سردبیری آن هم متشکل از سید هدایت جلیلی، امیر یوسفی و پژمان موسوی است.

این‌شماره از مجله مورد اشاره، گفت‌وگویی با غلامحسین امیرخانی پیشکسوت خوشنویسی کشور دارد که به‌همین‌بهانه اثری از وی را روی جلد خود چاپ کرده است. گفت‌وگو با امیرخانی درباره دیدگاه‌های وی در زمینه عرفان و شخصیت مولانا و پیوند خوشنویسی ایران با این‌مفاهیم انجام شده است. سپس بخش «حکمت» آمده که مساله تنهایی را به‌عنوان یک‌بحران و دغدغه امروزی بشر در محور قرار داده و از ابعاد مختلف به آن پرداخته است. در این‌زمینه، آموزه‌های مولانا درباره تنهایی مد نظر قرار گرفته است. در این‌بخش، مطالبی از مصطفی ملکیان، امیرعباس علی‌زمانی، تقی آزاد ارمکی، سید احمد جلیلی، غلامحسین معتمدی، مهدیه کسایی زاده، سید ماجد غروی، باقر طالبی دارابی، مهدی میناخانی، محمد قنبری، کیمیا هادی زاده و محمود دهقانی چاپ شده است.

«کارنامه» بخش بعدی این‌مجله است که در آن کارنامه علمی رینولد نیکلسون مصحح مثنوی به‌عنوان یکی از مراجع اصلی مولاناشناسی جهان مورد بررسی قرار گرفته است. محمدجعفر یاحقی، عبدالله انوار، بهاءالدین خرمشاهی، نصرالله پورجوادی، همایون همتی، جمشید کیانفر، علی اشرف صادقی و رضا اشرف زاده افرادی هستند که در این‌باره مطالبی نوشته‌اند. بخش بعدی «جستار» است که نوشته‌هایی از مهناز قانعی، امیر اکرمی، محمدنوید بازرگان، ایرج رضایی، نسرین فقیه ملک مرزبان و ابراهیم خدایار را درباره تصحیح‌ها و شرح و تفسیرهای مورد علاقه‌شان از آثار و تفکر مولانا شامل می‌شود.

در ادامه مطالب دومین شماره «نگاه آفتاب» بخش «هفت‌اقلیم» آمده که درباره ظرفیت‌های موسیقایی شعر مولانا است و نوشته‌هایی از علیرضا میرعلی‌نقی، کیخسرو پورناظری، هوشنگ جاوید و بهزاد عبدی را شامل می‌شود. درگذشت محمدرضا شجریان و کارنامه‌ هنری‌اش، بهانه‌ای برای ادامه مطالب این‌بخش مجله بوده که در آن به انتخاب‌های او از اشعار مولانا پرداخته است. در این‌زمینه هم مطالبی از مجدالدین کیوانی، شاهرخ تویسرکانی، سید ابوالحسن مختاباد و نورالدین میرفخرایی چاپ شده است.

«سنجه» عنوان بخش بعدی است که در آن تأملی بازاندیشانه در نسبت عرفان و دین نوشته اردشیر منصوری چاپ شده است. در این‌بخش علاوه بر گفت‌وگو با محمدعلی همایون کاتوزیان درباره نظام اخلاقی سعدی و مصاحبه با مهدی نصیری درباره نسبت نص‌گرایان با میراث عرفان؛ مطالبی از محمدجواد غلامرضا کاشی و شهرام صحرایی چاپ شده است.

«همسایه» عنوان بخش بعدی این‌مجله است که در آن نگاهی به مولانا و مولاناگرایی در افغانستان شده و مقالاتی از سید جمال‌الدین موسوی، سید اسحاق شجاعی، نقشبند حیدری، سید حسن اخلاق و جاوید مجددی را شامل می‌شود. سپس بخش «نقد حال» آمده که در آن پژوهشگران و نویسندگانی مانند هادی خانیکی، عبدالجبار کاکایی، محمد طلوعی و عبدالجواد موسوی درباره نسبت خود با مولانا گفته‌اند.

در بخش مقالات دومین‌شماره از مجله «نگاه آفتاب» هم این‌مطالب منتشر شده‌اند: «مرگ از نگاه مولانا» از ویلیام چیتیک، «تاریخ اجتماعی مولانا: پیشنهادی نو» اثر ابراهیم موسی پور و «زمان زایشگاه توهم» نوشته حسن فرامرزی.

در بخش «قفسه» به کتاب‌های «خمی از شراب ربانی» تألیف محمد علی موحد به قلم حسین مختاری، «طغیان خاموش مولانا و شمس (به انگلیسی)» تألیف مصطفی وزیری به قلم علیرضا رضایت؛ و «تصوف و طریقت‌ها در عصر عثمانی (به ترکی)» تألیف مصطفی کارا به قلم داوود وفایی پرداخته شده است. در ادامه همچنین مطلبی در گفت‌وگو با مریم جعفری نویسنده کتاب «هنر، خیال و زیبایی» درج شده که به بهانه چاپ این‌کتاب است. در بخش «روایت» نیز اخبار و گزارش‌های حوزۀ مولانا و مولاناپژوهی در ایران و سایر کشورهای جهان منتشر شده است.

آخرین بخش مجله «نگاه آفتاب» هم ترجمه خلاصه مطالب به سه‌زبان انگلیسی، ترکی و عربی است.

این‌مجله با قیمت ۷۰ هزار تومان روی پیشخوان مطبوعات آمده است.

برچسب ها:

اخبار رسانه

255
0 0