پیش‌بینی بیشترین حضور خبرنگاران خارجی در چهلمین سال پیروزی انقلاب

به نقل از سایت اخبار رسانه :   

«علیرضا شیروی» مدیرکل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره اُفت و خیزهایی که در آمار ورود خبرنگاران خارجی به کشور طی ماه‌های گذشته وجود داشته است، گفت: در راستای اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، ما هر ماه آمار مربوط به ورود نمایندگان رسانه‌های خارجی به کشور را اعلام می‌کنیم که در یک برآورد کلی می‌توان گفت این آمار نسبت به سال‌های گذشته، به میزان کمی، افزایش داشته است.

وی سپس با ارائه آماری در این رابطه یادآور شد: در دو سال گذشته حدود ۲۰۰۰ خبرنگار خارجی به ایران سفر کرده‌اند که از این تعداد ۱۱۲ نفر در قالب ۱۸ هیات رسانه‌ای از کشورهای مختلف به دعوت معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در قالب برنامه تبادلات رسانه‌ای به تهران و دیگر شهرهای کشور سفر کرده‌اند. در همین مدت، البته از ایران هم حدود ۶۰ خبرنگار در قالب ۱۰ هیات مطبوعاتی به کشورهای لبنان، کره جنوبی، اتریش، آلمان، چین، جمهوری آذربایجان، عراق، روسیه و تونس اعزام شده‌اند.

مدیرکل رسانه‌های خارجی وزارت ارشاد درباره انگیزه‌های خبرنگاران خارجی از سفر به ایران هم گفت: متناسب با اهمیت رویدادهای خبری در کشور و همچنین انگیزه رسانه‌های خارجی نسبت به اعزام نماینده خود به کشور برای پوشش این رویدادها، آمار مربوط به حضور خبرنگاران خارجی در ایران، دچار اُفت و خیز می‌شود؛ به عنوان مثال در مقاطعی مانند انتخابات ریاست جمهوری و مجلس و یا دیدار مقامات ارشد خارجی از ایران و یا مسابقات ورزشی بین‌المللی، شاهد حضور بیشترین تعداد خبرنگار خارجی در کشور هستیم اما در ماه‌هایی مانند ماه رمضان، میزان سفر خبرنگاران خارجی به کشور، کمتر می‌شود.

شیروی همچنین با اشاره به برگزاری برنامه‌های مربوط به ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی، ادامه داد: این انتظار وجود دارد که امسال شاهد حضور بیشترین تعداد خبرنگاران خارجی در کشور باشیم. تبلیغاتی که در خارج از کشور درباره ایران صورت می‌گیرد، معمولاً با آنچه در واقعیت وجود دارد، متفاوت است و از سوی دیگر یک جنگ روانی در برخی از این رسانه‌ها علیه کشورمان وجود دارد؛ اما فراهم شدن زمینه حضور خبرنگاران خارجی در کشور برای ثبت مشاهدات واقعی خود از کشورمان می‌تواند در اصلاح این تصویر موثر باشد.

وی برگزاری نشست‌های خبری مقامات کشورمان در حوزه‌های مختلف در باشگاه خبرنگاران خارجی را که به تازگی راه‌اندازی شده است، زمینه‌ساز قویتر شدن ارتباط رودرروی نمایندگان رسانه‌های خارجی با منابع اصلی اخبار و رویدادهایشان در ایران عنوان و بازخورد برگزاری این نشست‌ها به ویژه کنفرانس‌های مطبوعاتی سخنگوی سازمان انرژی اتمی و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام را در میان خبرنگاران خارجی، مثبت ارزیابی کرد.

به گفته مدیرکل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حال حاضر ۱۶۰ دفتر نمایندگی رسانه‌های خارجی در ایران وجود دارد و ۳۰۵ خبرنگار و عوامل خبری هم برای رسانه‌های خارجی در کشور، فعالیت می‌کنند که ۱۰۰ نفر از آنها تابعیت خارجی دارند و مابقی ایرانی هستند که از ۳۳ کشور و با ۱۶ زبان خارجی، مجوز فعالیت رسانه‌ای در ایران دارند و سالیانه هم حدود ۱۰۰۰ خبرنگار به کشورمان تردد می‌کنند و تبادل هیات‌های مطبوعاتی در سال جاری نیز ادامه خواهد یافت.

برچسب ها:

اخبار رسانه

166
0 0