همایش «اخلاق و رسانه» در تهران و قم برگزار می‌شود

به نقل از سایت اخبار رسانه :   

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسین ظریفیان پیش از ظهر سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به موضوع اخلاق و نقش اساسی آن در جامعه اشاره کرد و گفت: هرچه جامعه قدم به جلو می‌گذارد با نقش پذیری و ظرفیت‌های بالای رسانه بیشتر روبه می‌شود اما آنچه شاهدیم این است که اغلب رسانه‌های موجود در دنیا بیش از آنکه بر مبنای الهی نقش آفرین باشند بر مبانی غیرالهی و سکولار بنا شده‌اند.

وی اظهار داشت: مرکز پژوهش‌های صدا و سیما بر اساس یک دغدغه مهم و اساسی قریب به ۲۴ سال پیش بر اساس منویات مقام معظم رهبری تأسیس شد و همواره به عنوان حلقه رابط میان حوزه علمیه و صدا و سیما دغدغه دین و رسانه را داشته است و تلاش فراوانی در طول این سال‌ها برای تحقق رسانه دینی و نزدیک شدن به رسانه تراز انقلاب دنبال کرده است.

مدیرکل پژوهش‌های اسلامی سازمان صدا و سیما با بیان اینکه همایش‌هایی که در گذشته با محوریت این مجموعه سامان یافته حرکت‌های مهم و تعیین کننده‌ای برای تولید دانش نظری در حوزه دین و رسانه بوده است، افزود: تأثیرگذاری روز افزون رسانه‌ها بر ساحت جامعه خصوصاً از نظر اخلاق موجب شده تا این موضوع در دستور کار این مجموعه قرار بگیرد.

وی به ضرورت توجه همه رسانه‌ها خصوصاً رسانه ملی نسبت به اخلاق اشاره کرد و ابراز داشت: این از دغدغه‌های مدیر رسانه بوده و لذا بر این اساس همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه طراحی شد.

ظریفیان با بیان اینکه نزدیک به ۵۰ مرکز دانشگاهی، حوزوی و رسانه‌ای در این همایش همکاری دارند، گفت: این همایش توانسته تلفیقی از نهادهای دانشگاهی و حوزوی را در کنار هم با محوریت رسانه به وجود آورد.

فعالیت بیش از ۱۵۰ شبکه رادیویی و تلویزیونی در صدا و سیما

وی با اشاره به اینکه صدا و سیما بزرگ‌ترین سازمان رسانه‌ای در کشور با بیش از ۱۵۰ شبکه رادیویی و تلویزیونی است عنوان کرد: مخاطب بالایی که این رسانه در گستره جامعه دارد بیشترین نیاز توجه به اخلاق نیز در آن احساس می‌شود که در این زمینه در دو قلمرو موضوع اخلاق و رسانه دنبال شده است که عبارت‌اند از: بررسی، تبیین و آسیب‌شناسی رسانه اخلاقی و بررسی، تبیین و آسیب شناسی اخلاق رسانه‌ای.

دبیر همایش علمی پژوهشی اخلاق رسانه افزود: امروز شاهد توجه به موازین اخلاقی در شبکه‌های صدا سیما هستیم و در کنار آن هم شاهد مواردی هستیم که از اصول و موازین اخلاقی در رسانه عدول می‌شود و حتماً باید در صدا و سیما نهادی این اصول را تعریف کند چرا که توجه نداشتن به اصول و چهارچوب اخلاقی یک نقص است؛ مرکزی که باید این ابعاد را روشن کند و به شفاف‌سازی بپردازد اداره پژوهش‌های صدا سیما است.

وی ادامه داد: فراخوان مقالات به دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه ارسال شده است و علاقه‌مندان می‌توانند تا ۷ مهرماه چکیده مقاله و تا پایان مهرماه اصل مقاله خود را به دبیرخانه همایش ارسال نمایند.

ظریفیان با اشاره به اینکه همایش اخلاق و رسانه در ۷ و ۸ آذرماه سال جاری در تهران و قم برگزار می‌شود، گفت: در حاشیه برگزاری همایش نشست‌های علمی را خواهیم داشت و مقالات برگزیده ارائه خواهند شد و علاوه بر آن فرایند علمی همایش در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه و دیگر مراکز شکل گرفته است و لذا در مهر و آبان‌ماه شاهد یک موج علمی در خصوص اخلاق در رسانه خواهیم بود.

وی با توجه به اینکه حوزه اخلاق و رسانه حوزه‌ای است که ورود علمی به آن کم‌تر شده است، افزود: تولید و توسعه دانش نظری در این عرصه از اهداف ما در این همایش است و لذا به دنبال رسیدن به مبانی علمی و ادبیات دانشی در حوزه اخلاق و رسانه هستیم و تدوین شاخص‌های اخلاق حرفه‌ای کمک می‌کند که بتوانیم شاخص‌ها را روشن‌تر و شفاف‌تر کنیم.

دبیر همایش علمی پژوهشی اخلاق رسانه، نقد و بررسی نظریه‌های موجود را از دیگر اهداف این همایش برشمرد و تصریح کرد: این همایش اگر به خوبی اهدافش دنبال شود قدم مهم و زیربنایی برای تولید نظریه‌های موجود در این عرصه برداشته می‌شود.

لزوم رصد شبکه‌های صدا و سیما از نظر رعایت موازین اخلاقی

وی آسیب شناسی رسانه‌ها در حوزه اخلاق را نیز از دیگر اهداف برگزاری همایش دانست و گفت: قطعاً نیاز داریم وضعیت موجود شبکه‌ها را به لحاظ اخلاقی و رعایت موازین اخلاقی رصد کنیم که البته این پایش در صدا و سیما در بخش‌های مختلف انجام می‌شود و در طول این سال‌ها اداره پژوهش‌ها توانسته کارنامه خوبی را بر جای بگذارد.

ظریفیان با بیان اینکه با نقدهای جامعه نسبت به برخی برنامه‌های صدا و سیما روبه رو هستیم، اظهار کرد: امیدواریم مدیران مرتبط با این برنامه‌ها بتوانند از دیدگاه‌ها و نکات ارزشمند صاحب نظران علمی و اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی در این همایش بهره‌مند شوند و لذا این فرصتی برای رسانه‌ها و شبکه‌ها است.

وی توضیح داد: این همایش رسیدن به راهکارها و ارائه راهبردها را مد نظر دارد و انتظار ما این است که همایش بتواند راه نو و ایده جدیدی جلوی چشمان برنامه‌سازان و مدیران رسانه و شبکه‌ها قرار دهد.

برچسب ها:

اخبار رسانه

211
0 0