استبداد اطلاعاتی شکل تازه استبداد سنتی است

به نقل از سایت اخبار رسانه :   

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم افتتاحیه چهل و سومین نشست هیات‌ اجرایی سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) صبح امروز دوشنبه ۱۲ شهریور در هتل اسپناس تهران برگزار شد.

سید ضیاء هاشمی مدیرعامل خبرگزاری ایرنا به عنوان میزبان نشست کمیته اجرایی گفت: بیش از ۱۸۰ سال از آغاز فعالیت اولین خبرگزاری‌های مدرن می‌گذرد. خبرگزاری‌ها سال‌ها پیشتاز تولید و انتشار اخبار در سطوح مختلف ملی، منطقه‌ای و جهانی بوده‌اند. اما کشورهای منطقه ما برای سال‌ها از عدم توازن و تعادل در عرصه اطلاع‌رسانی رنج برده و تحت تاثیر جریان یک سویه اطلاعات از شمال به جنوب بوده‌اند.

وی افزود: اوآنا یکی از مهم‌ترین ائتلاف‌های خبری در مناطق مختلف جهان از جمله آسیا و اقیانوسیه بود که ۵۷ سال پیش تشکیل شد و امروز با ۴۴ خبرگزاری از ۳۵ کشور به حیات خود ادامه می‌دهد. ما امروز وارث بخشی از پیشینیان این ائتلاف قاره‌ای هستیم. کشورهای عضور اوآنا با در اختیار داشتن اکثریت جمعیت جهان، بیش از نیمی از گردش اطلاعات جهانی و همچنین تجارت بین‌المللی را به خود اختصاص داده‌اند اما باید اعتراف کنیم که این وجود این ظرفیت‌های عظیم و گذشت نزدیک به ۶ دهه از تشکیل سازمان، هنوز نتوانسته تاثیرگذرای شایسته خود را در عرصه ارتباطات بین‌الملل داشته باشد.

مدیرعامل خبرگزاری ایرنا در ادامه گفت:‌ پیشینیان ما خیلی از امکانات امروزی ما را ندارند. ما به برکت پیشرفت‌های فناوری و گسترش آموزش‌های تخصصی، می‌توانیم شکاف‌های موجود میان شمال و جنوب را در عرصه اطلاع‌رسانی پر کنیم و به سمت جامعه جهانی عادلانه‌تر، دموکراتیک‌تر و انسانی‌تر حرکت کنیم. رسانه‌های جمعی رکن چهارم دموکراسی هستند و به با این عنوان در کنار ارکان دیگر چون قانون اساسی، نظام پارلمانی و انتخابات آزاد نقش مهمی را در گسترش دموکراسی، مقابله با ظلم و بی‌عدالتی، بیان حقایق و تامین حق شهروندی ایفا می‌کنند. تسلط بر رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها، قدرت و امکانات زیادی را در اختیار قدرت‌های بزرگ قرار داده است. به این ترتیب با به کارگیری رسانه‌ها توانسته‌اند تغییر باورها و نگرش‌های جمعی یا شکل‌دهی به افکار عمومی داخلی و خارجی را به نتیجه برسانند.

هاشمی در بخشی از سخنانش به استبداد اطلاعاتی اشاره کرد و گفت: این پدیده در واقع شکل تازه‌ای از استبداد سنتی است که در قالب‌های نظامی و سیاسی جلوه‌گر می‌شد. بنابراین تلاش‌های آزادی‌خواهانه و مبارزه ضداستبدادی و ضداستعماری هنوز به پایان نرسیده است. امروزه بحث از امپریالیسم خبری، تراست‌های اطلاعاتی، کارتل‌های رسانه‌ای یا استعمار فرهنگی به ویژه در پرتو انقلاب اطلاعاتی، رواج زیادی پیدا کرده است. خبرگزاری‌های بزرگ غربی نیز مانند دیگر نهادها و پدیده‌های غربی، در بطن تاریخی استعمار به وجود آمده‌اند و مبانی فکری، جهت‌گیری و عملکردشان ماهیت غربی دارد. حتی ساختارهای فنی، منافع اقتصادی و ادبیات حاکم بر آن‌ها نیز از متن فرهنگ و تمدن غرب ریشه می‌گیرد. تحولات سال‌های اخیر به‌ویژه مفاهیمی چون عصر ارتباطات، انفجار اطلاعات، انقلاب ارتباطات و جامعه اطلاعات، فراگیر شده و رسانه‌های جدید و تعاملی را به جامعه بشری معرفی کرده‌اند. به این ترتیب، جریان یک‌سویه تولید و توزیع اخبار و اطلاعات، در حال تبدیل شدن به جریانی دوسویه است؛ یعنی گیرندگان پیام خودشان به فرستندگان تبدیل شده‌ و می‌توانند تاثیرگذار باشند.

وی گفت: امروز انحصار حکومتی رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها شکسته و امکان کنترل و نظارت حکومت‌ها بر جریان اطلاعات به شدت کم شده است. در واقع ایستگاه‌های ماهواره‌ای، سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی مرزهای ملی را طی کرده‌اند. اوآنا به عنوان یک سازمان مستقل و دارای اهداف فرهنگی و انسانی باید با استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات همه خبرگزاری‌های عضو خود، در فضای جدید رسانه‌ای، ساختارهای فنی و سازمانی خود را بازسازی و نوسازی کند.

برچسب ها:

اخبار رسانه

241
0 0