به نقل از سایت اخبار رسانه : «محمدتقی روغنیها» مدیرعامل موسسه فرهنگی، مطبوعاتی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره نامهای که او خطاب به تحریریه و کارکنان این مجموعه درباره مشکلات مالی ناشی از جهش ۲.۵ برابری قیمت کاغذ و کاهش شدید آگهیها برای این موسسه مطبوعاتی، نوشته و حرف و حدیثهایی که بعد از درز این نامه در فضای مطرح شده است از جمله اینکه «گویا موسسه مطبوعاتی ایران، برای عبور از این وضعیت، قصد دارد با تغییر استراتژی، شبکه تلویزیونی را جایگزین نسخه چاپی خود کند»، توضیحاتی ارائه کرد.
کاهش صفحات «ایران» هم محتمل است
وی گفت: ما در راستای فعالیتی که از چند سال گذشته برای تولید محتواها در قالب ویدئو و به صورت آنلاین، شروع کردهایم، این فعالیت را در حوزه فضای مجازی دنبال میکنیم اما بحث انتشار کاغذی روزنامه را قطعاً به روال گذشته ادامه خواهیم داد و به رغم مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، طبیعتاً سیاست ما این است که انتشار روزنامه را با قوت ادامه بدهیم. به نظرم این مسئله فقط در مورد روزنامه «ایران» نیست و باید مسئولان سایر روزنامهها هم تلاش کنند با تقویت محتواهای تحلیلی، هویت خود را حفظ کنند و بلکه مخاطبان بیشتری را به خود جلب کنند.
روغنیها درباره اینکه آیا ممکن است این قبیل فعالیتهای آنلاین رسانهای در موسسه مطبوعاتی ایران بر نشر کاغذی روزنامه، چربش پیدا کند؟، یادآور شد: فعلاً که وضعیت اقتصادی ما در حال حاضر به گونهای نیست که به این سمت برویم ولی در حد متعارفی که بتوانیم بخش آنلاین خودمان را تقویت کنیم و در فضای مجازی مخاطبان بیشتری را جذب کنیم، تلاش میکنیم با مخاطبانمان چه در شبکههای اجتماعی و چه در سایتهایمان اعم از ایران، ایران دیلی، الوفاق، ایران ورزشی و ...، ارتباط بیشتری بگیریم.
موسسه مطبوعاتی ایران کاملاً خصوصی است
مدیرعامل موسسه فرهنگی، مطبوعاتی ایران همچنین با اشاره به مشکلاتی که این موسسه برای تامین کاغذ مورد نیاز خود دارد، از بررسی احتمال کاهش تعداد صفحات روزنامه ایران خبر داد و ضمن بیان اینکه هنوز در این زمینه به جمعبندی قطعی و نهایی نرسیدهایم و باید نظر هیئت مدیره را هم بگیریم، گفت: یکی از مشکلاتی که موسسه مطبوعاتی ایران دارد، این تصور عمومی است که «یک موسسه دولتی است»؛ در حالی که موسسه مطبوعاتی ایران، دولتی نیست بلکه پیمانکار خبرگزاری جمهوری اسلامی برای انتشار روزنامههای زیرمجموعه آن هستیم.
وی با بیان اینکه روزنامه ایران، فقط امتیازش مربوط به دولت است و بودجه دولتی ندارد و درآمدش از راه درج آگهی و فروش تامین میشود، افزود: دولت در کنار کمکهایی که به موسسات غیردولتی میکند، ۱۰ تا ۱۵ درصد هم به ما کمک میکند که البته این کمک هم برای روزنامه ایران صرف نمیشود و برای روزنامههای دیگر موسسه از جمله الوفاق (عربی)، ایران دیلی (انگلیسی)، ایران سپید (برای نابینایان) و ... است و هزینههای آنها را پوشش میدهد.
کاغذ، ۳۵ درصد هزینههای روزنامه ایران را دربرمیگیرد
روغنیها گفت: موسسه مطبوعاتی ایران به صورت خصوصی ثبت شده است و بودجهای در ردیف بودجه دولت ندارد و به همین خاطر هم، همان مشکلاتی را که روزنامههای خصوصی دارند، ما هم عیناً داریم؛ بسیاری از روزها شده که ما کاغذمان را قرض گرفتهایم و یا کاغذ مورد نیازمان را برای انتشار، دو روز قبل یا یک روز قبل و بعضاً همان روزِ انتشار و از بازار آزاد، توانستهایم تامین کنیم و از آنجا که برخلاف روزنامههای دیگر که شاید در ۱۰ هزار نسخه، ۱۵ هزار نسخه و یا ۲۰ هزار نسخه منتشر میشوند، تیراژ روزنامه هم بالاست و هزینههای مربوط به تامین کاغذ نزدیک به ۳۰ تا ۳۵ درصد هزینههای ما را دربرمیگیرد و این افزایشِ نزدیک به ۳ برابری قیمت کاغذ، کار را برای ما خیلی سخت کرده است.
مدیرعامل موسسه فرهنگی، مطبوعاتی ایران با یادآوری تعطیلی ضمائم این موسسه از سال گذشته، تاکید کرد: ما از سال گذشته انتشار ضمائممان از جمله شامل ایران جوان، ایران خودرو و ... را متوقف کردیم و در حال حاضر فقط یک ضمیمه «ایران بانو» داریم که به دلیل ابراز علاقه جامعه مخاطب به آن، روزهای یکشنبه همراه با خود روزنامه ایران و به صورت صفحات لایی، منتشر میشود.
«متاسفانه» قانون منع بهکارگیری بازنشستگان شامل «ایران» نمیشود
روغنیها درباره ابلاغ قانون منع به کارگیری بازنشستگان و اینکه گفته میشود وی نیز به اعتبار مدیریت بر یک روزنامه دولتی، مشمول این قانون میشود و باید شاهد یک تغییر مدیریتی دیگر در حوزه رسانهها باشیم، (با لبخند) گفت: متاسفانه این قانون، شامل ما نمیشود به همان دلیلی که عرض کردم که موسسه ما خصوصی است. ولی خیلی خوب میشد اگر این اتفاق میافتاد و من مدتهاست که میخواهم بروم ولی دوستان، اجازه نمیدهند. به هر حال اجرای این قانون در مورد ما، میتوانست از مسئولیتهای ما هم کم کند!